Titel: Water en vuur
Auteur: Victoria Scott
Verschenen: 2 september 2014
Pagina’s: 352
Uitgever: Leopold
Originele titel: Fire & Flood

De zestienjarige Tella is wanhopig: haar broer is ernstig ziek en de artsen staan met lege handen. Dan ontvangt Tella geheimzinnige instructies om deel te nemen aan een levensgevaarlijke race door vier ecosystemen: jungle, woestijn, oceaan en bergen. En de prijs? Het geneesmiddel dat haar broer kan redden. Modepopje Tella, niet gewend aan ontberingen, is vastbesloten: ze moet winnen!
Alle deelnemers krijgen een ei, dat tijdens de race uitkomt. In elk ei zit aan pandora, een speciaal gemanipuleerd dier, met gaven waarmee het de deelnemer kan helpen. Tella’s Pandora lijkt niets bijzonders te kunnen… of toch wel?
En hoe handig zijn Tella’s gevoelens voor de zwijgzame, stoere Guy, die net zo graag wil winnen als zij? Want als het erop aankomt, heeft Tella maar één doel: het leven van haar broer redden – en dat van zichzelf.

Mening over Water en vuur

Dat het verhaal in het begin wat warrig en vaag was nam gelukkig erg snel af. Na een paar hoofdstukken (die overigens heel kort zijn) zat ik volledig in het verhaal en had ik hem binnen mum van tijd uit.
Tella is een geweldige hoofdpersoon. Weg met de heldinnen, kom maar op met de modepopjes! Het is weer eens iets anders dan al die andere personen die wij al gewend zijn. Ook is het hele idee van ene pandora in het boek echt ge-wel-dig. Telkens weer verbaasde ik me erover hoe gaaf ik ze eigenlijk vond en hoe bijzonder ze waren. Victoria Scott weet er hierdoor een speciale wending aan te geven en het net even iets origineler te maken dan andere boeken. Ik vind Tella echt een fijn personage om over te lezen. Ze is normaal en heeft de gedachtes zoals ik ook zou kunnen hebben. Ze is herkenbaar en daarnaast erg grappig. Bij haar gedachtes heb ik vaak genoeg even een grijns op mijn gezicht gehad. Misschien omdat het zo herkenbaar is, omdat ik zo ook zou kunnen denken, maar ook omdat Scott hierdoor het verhaal weer een grappig tintje geeft en niet een al te serieus en spannend verhaal wil neerzetten.
Haar schrijfstijl is ontzettend vloeiend. Voor je het weet ben je op de helft en daarna sla je al weer de laatste pagina om. Ze schrijft op een makkelijke manier waardoor je er snel doorheen kan lezen. Ook lopen de zinnen erg fijn en soepel in elkaar over. Geen irritaties aan kromme zinnen en geen moeilijke woorden, heerlijk.
Natuurlijk kan je dit boek gaan vergelijken met andere series, maar dat ga ik hier niet doen. Dit is een boek dat een bepaald genre heeft en daardoor erg lijkt op de andere series die afgelopen tijd zijn uitgekomen. Maar door veel punten en vrijwel door een hele andere situaties heeft Victoria Scott er een totaal ander verhaal van gemaakt, waardoor je het zeker zou moeten lezen en niet moet nadenken over een serie die er misschien wel op lijkt.
Ik denk dat ze met Water en Vuur zeker een nieuwe geweldige serie in gang heeft gezet. Het is zeker een aanrader voor degene die dol zijn op een Young adult.

Mening Yara:
Ik ben gek op Young Adult boeken. Net als Danique ben ik alleen erg bang dat de meeste YA boeken erg op elkaar lijken. Om eerlijk te zijn heeft Victoria Scott het goed voor elkaar gekregen om een ontzettend origineel verhaal neer te zetten. Een wedstrijd, vol met vriendschap, liefde, gevaar én dood om één medicijn te kunnen winnen. Een wedstrijd waar eigenlijk niemand iets over weet… Of toch wel?

Victoria Scott heeft dit boek vanuit een ik-vorm geschreven. Fijn, ik ben daar dol op zoals ik laatst al aan gaf. Het boek wordt beschreven vanuit het oogpunt van Tella. Tella is wat mij betreft geweldig. Ze heeft geweldige inside-jokes en kan heerlijk uit de hoek komen. Daarnaast zijn de diverse belangrijke hoofdpersonages zodanig goed beschreven dat je het idee hebt dat je midden in de wereld van Tella zit. Die wereld is doodeng, want ze moet overleven. Gelukkig heeft zij een Pandora aan haar zijde, een dier dat over haar waakt. Tella heeft haar dier een naam gegeven en daarmee laat ze zien hoeveel zij om het dier geeft want de rest van de deelnemers noemen hun Pandora bij de gegeven naam. De Pandora van Tella lijkt geen kracht te hebben, maar wanneer deze kracht zich openbaart zul je je verbazen. Het is erg leuk dat Victoria Scott het Pandora-element heeft toegevoegd aan dit verhaal. Dat maakt het anders dan andere YA boeken.

Ik heb Water & Vuur in een vlucht uitgelezen en kan hem dan ook zeker aanraden als jij ook gek bent op YA. Ik kan in ieder geval niet wachten op het volgende deel. Het volgende deel verschijnt in de zomer van 2015

Klik hier voor alle recensies van de boeken van Victoria Scott.