Starters (Starters and Enders #1) – Lissa Price

Starters Titel: Starters (Starters and Enders #1)
Auteur: Lissa Price
Verschenen: 2012
Pagina’s: 352
Uitgever: Van Holkema & Warendorf

De wereld is voorgoed veranderd Callie staat voor een onmogelijke keuze: Haar ouders zijn dood. Haar broertje is ernstig ziek. En er is niemand die ze kan vertrouwen Haar enige uitweg is de bodybank: een gewetenloze organisatie die ze verafschuwt. Ten einde raad gaat Callie met hen in zee. Ze moet haar opdracht volbrengen en opgeven is geen optie.

Mening over Starters

Callie zwerft samen met haar broertje over straat. Haar ouders zijn omgekomen tijdens de oorlog. Sindsdien is alles anders. Starters worden verdrongen door Enders. Starters zijn diegene tot 19 jaar. De Enders zijn al veel ouder, vaak tussen de 80 en 150 jaar. Als Callie in aanraking komt met de bodybank lijkt dit haar enige uitweg. Ze zou op deze manier (illegaal) geld kunnen verdienen om eten en medicijnen te kopen voor haar en haar broertje. Ze besluit uiteindelijk om het te doen. De bodybank zoekt tieners voor hun jonge lichaam. Ze worden opgeknapt en hun lichaam wordt vervolgens verhuurd aan een Ender. Die kunnen dan hun jeugd in het lichaam herbeleven. Callie krijgt een chip in haar hoofd die dit alles moet regelen. Maar als haar lichaam is overgenomen door een Ender, merkt ze al snel dat er iets mis is. Ze hoort nog niet wakker te worden, pas over een maand. En het is al helemaal vreemd dat ze de stem van haar huurder in haar hoofd hoort! Al snel wil ze terug naar de bodybank, maar de stem houdt haar tegen. Ze waarschuwt Callie voor de bodybank. Callie gaat op onderzoek uit en komt na een tijd achter een paar schrikbarende feiten. Misschien was de bodybank toch niet zo mooi als ze dacht….

Ooohoooh wat een boek! Wat een heerlijk verhaal. Dit is weer zo’n boek die me helemaal opzoog. Ik werd erin meegesleurd en kon het boek op geen enkel moment aan de kant leggen. Dit is weer een totaal andere wereld waarin je jezelf begeeft. Op sommige momenten deed het verhaal me een beetje denken aan Zielen, van Stephenie Meyer. In dat boek worden ook de lichamen van anderen gebruikt. Maar toch is het een heel ander verhaal. Starters was weer zo’n boek met en origineel verhaal. Het is ontzettend spannend en op het eind zakte mijn mond echt open van verbazing. Het einde had ik zo niet verwacht! Het boek is daardoor ook totaal niet voorspelbaar. Ik vind dit boek zeker een aanrader als je fan bent van de Hongerspelen. Ik zit de dagen in ieder geval af te tellen tot deel twee uitkomt, want ik moet weten hoe dit verder gaat.