Vriendschap (Pretty Little Liars #1) – Sara Shepard

Vriendschap Titel: Pretty Little Liars #1: Vriendschap – Wat is jouw grootste geheim?
Auteur: Sara Shepard
Verschenen: augustus 2012
Pagina’s: 224
Uitgever: The House of Books

Rosewood, Pennsylvania – tussen de Mercedessen, de gigantische villa’s en de perfect bijgehouden sierheggen, viert het geroddel hoogtij. En dat is niet vreemd, want iedereen heeft wel wat te verbergen, en dat geldt zeker voor het groepje middelbare-schoolvriendinnen van Aria. Zijzelf heeft een affaire met haar leraar Engels, Spencer heeft een oogje op het lekkere vriendje van haar zus en Hanna gebruikt gemene trucjes om mooi te blijven. Samen delen ze echter een geheim dat nog veel gruwelijker is, maar dat niemand anders kent. Tot ze op een dag berichtjes ontvangen van iemand die zich ‘A’ noemt. Is ‘A’ Alison, hun beste vriendin die een jaar geleden is verdwenen?

Mening over Vriendschap

De hele Adorable Books crew kijkt naar Pretty Little Liars, de TV-serie. En terecht, want het is een toffe serie! PLL is gebaseerd op de boeken geschreven door Sara Shepard, en als groot fan van de serie moet ik natuurlijk ook de boeken hebben gelezen om te kunnen vergelijken.

Vriendschap vond ik in het teken staan van wat er allemaal voor en tijdens de allereerste aflevering gebeurde van de TV-serie. Zo kom je achter dingen, die je nooit zou weten als je enkel de TV-serie kijkt. Het boek leest lekker vlot door, het is simpel geschreven. Ik houd van boeken die lekker simpel zijn geschreven, die heb je in no-time uit. Dit boek is uiteraard vertaald vanuit het Engels, en in sommige gevallen kan ik me daar aan ergeren. Ik had met dit boek daar geen last van. Je bent in Rosewood, waar de 4 meiden van PLL (Aria, Hanna, Spencer en Emily) leven. Je neemt een kijkje in het leven van de meiden. In elk hoofdstuk wordt er een deel van het leven van één van de meiden verteld. Het is niet geschreven vanuit de ‘ik-persoon’, maar vanuit de ‘zij-persoon’. Je weet op deze manier ook meteen over wie het gaat. Het is spannend opgebouwd, want in de boeken krijgen de meiden sms’jes van -A. Degene die d sms’jes stuurt, weet allerlei diepe geheimen die enkel hun vermiste beste vriendin Alison weet. Daardoor had ik meteen een vraag in mijn hoofd: “Wie is die -A toch?!”

Vriendschap is een vermakelijk boek

In vergelijking tot de TV-serie is het boek Vriendschap erg anders. Personages zien er anders uit in de serie, sommige mensen komen geeneens voor in de serie. Zo zijn Spencer en haar zus blond in het boek, maar zijn zij in de serie brunette. Gek! Daarnaast heeft Emily een zus in het boek maar zij komt niet voor in de serie. Toch probeer ik de boeken zo min mogelijk te vergelijken met de TV-serie. De serie is natuurlijk gebaseerd op de boeken, dus er zijn aanpassingen geweest. Die nemen we maar voor lief, want ik vond dit boek ontzettend tof! Het boek was erg vermakelijk en ik had echt het gevoel dat ik er midden in zat. Daarnaast was het ook een redelijk dun boek, dus ik had hem snel uit. Ik ben dan ook zeker benieuwd naar boek 2. En 3. En 4. Eigenlijk naar alle 8. Want wie is toch die -A?!