Onsterfelijk Titel: Onsterfelijk
Auteur: Jessica Khoury
Verschenen: 2012
Pagina’s: 334
Uitgever: Clavis
Originele titel: Origin

De zeventienjarige Pia woont diep verscholen in het Amazonewoud, in een afgesloten wetenschappersdorp. De nederzetting bestaat uit laboratoria, onderzoekers … en Pia. Zij is het product van een experiment, met het doel een mens te creëren die niet kan sterven. Zij is de eerste en tot nu toe de enige, en het lijkt te werken: ze is onkwetsbaar. Maar Pia zit gevangen. Ze heeft geen leeftijdgenoten, ze mag het dorp niet verlaten en ze moet voortdurend allerlei wetenschappelijke tests ondergaan. Lange tijd weet haar ‘familie’ haar ervan te overtuigen dat dit het beste is voor haar, maar wanneer ze uit pure frustratie door een gat in het hek ontsnapt en in de jungle terechtkomt, ontmoet ze daar een jongen, Eio. Hij hoort bij een stam die in het regenwoud leeft. Voor Pia gaat een nieuwe wereld open, maar ze weet: hij is anders en daarom kunnen we nooit echt samen zijn. Eio en Pia gaan op onderzoek uit om de echte waarheid te vinden over Pia’s achtergrond. Het wordt een race tegen de tijd en de waarheid die aan het licht komt, heeft dodelijke gevolgen … Hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Mening over Onsterfelijk

Pia is de enige onsterfelijke op de wereld. Zeventien jaar geleden is zij geboren. Ze woont midden in de jungle in een nederzetting met allemaal wetenschappers. Wetenschappers die onderzoek doen naar Pia, naar onsterfelijkheid. Pia moet allerlei testen ondergaan. Als ze bewijst dat ze sterk genoeg is, wordt ze toegevoegd aan het ‘immortis’ team. Dan mag zij ook gaan meehelpen met het onderzoek. Ze doet er alles aan om hierbij te mogen horen, maar zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Pia is nog nooit buiten de nederzetting geweest. Dit mag niet nadat ‘het ongeluk’ is gebeurd. Pia besteedt er geen aandacht aan tot er een nieuwe wetenschapper naar het dorp komt. Op een avond ontdekt ze een gat in het hek. Ze verdwijnt er doorheen en komt in de jungle terecht. Daar ontmoet ze Eio, een jongen die in de jungle leeft met een bepaalde stam. Pia leert veel nieuwe dingen leren, waar ze nog nooit van gehoord had. Ze wist niet dat de wereld zo groot was. Maar het is gevaarlijk en ze kan niet te lang blijven. Als ze eenmaal terug is in de nederzetting knaagt er van alles aan Pia. Wat is er nog meer daarbuiten? En waarom mag ze eigenlijk niet naar buiten? Dan komt Pia achter een aantal zeer indrukwekkende dingen. Bij wie heeft ze eigenlijk al die jaren gewoond?

Nadat ik de achterflap van Onsterfelijk las in de bibliotheek, kon ik hem niet laten liggen. Het verhaal sprak me ontzettend aan en leek me heel origineel en spannend. Daar had ik gelijk in, want dat was het boek zeker. Dit is weer zo’n mooi verhaal met een boodschap. Het einde vond ik heel erg verrassend en had ik eigenlijk niet verwacht. De laatste hoofdstukken van het boek kon ik het boek niet wegleggen. Er gebeurden zoveel dingen! Ik had ze allemaal niet verwacht en dat maakte het extra leuk. Het was een echte pageturner en mocht je ‘Vrees me’ van Tahereh Mafi een leuk boek vinden, dan kan ik dit boek ook zeker aanraden. Een goed boek dat je niet wilt missen!

Meer recensies lezen van de boeken van Astrid Harrewijn? Klik dan hier.