De studie (de test #2) - Joelle Charbonneau Titel: De studie
Auteur: Joelle Charbonneau
Verschenen: 28 januari 2014
Pagina’s: 380
Uitgever: Karakter Uitgevers
Originele titel: independent study

Cia Vale heeft de spannende en uitputtende testen van het Verenigde Gemenebest overleefd en is nu samen met haar jeugdliefde Tomas, een van de twintig uitverkorenen die mag studeren aan de universiteit. Hoewel haar klasgenoten leven in een gelukzalige roes omdat hun herinneringen aan de gruwelen van de Test zijn gewist, knaagt aan Cia een onzekerheid over de toekomst. Wat is er waar van het verhaal dat ze zichzelf hoorde vertellen op de Transit Communicator?
Achterdochtig probeert Cia meer informatie te verzamelen over de universiteit, het Test-comité en haar medeleerlingen. Ondertussen moet ze er natuurlijk ook voor zorgen dat ze niet opvalt in de groep. Wanneer ze tot de ontdekking komt dat de afluister- en spionagepraktijken niet gestopt zijn na haar toetreden tot de universiteit en dat de selectie voor de verschillende studierichtingen veel weg heeft van de Test is ze vastberaden de waarheid te ontdekken. Zelfs als ze daarmee haar vrienden én familie mogelijk in gevaar brengt. Langzaam vervagen haar eigen grenzen op zoek naar de waarheid, want falen is geen optie…

Mening over De studie

De studie is het tweede deel van de trilogie. Cia heeft de test gehaald en komt nu op de universiteit terecht. Daar komt ze erachter dat de universiteit veel meer is dan alleen een studie. Het is een vervolg op de test, en foute antwoorden zijn niet toegestaan. Nadat ze wordt ingedeeld in een opleiding waar ze zich, op dat moment, niet thuis voelt, begint het voor Cia pas echt. De vakken moet ze goed kunnen bijhouden, ze moet stage lopen én ze moet ervoor zorgen dat ze genoeg informatie verzamelt om de waarheid boven tafel te krijgen.

De studie heeft een origineel verhaal”

Het tweede deel leest heel fijn door, maar is een stuk minder spannend dan het eerste deel. Dit komt denk ik vooral omdat er ontzettend veel uit te leggen is in dit deel. Hoe werkt de universiteit en vooral wie is wie. Pas bij de laatste paar bladzijdes nam de spanning pas écht toe. En het spannendste gedeelte kom je natuurlijk pas te weten in het derde (en laatste) deel.
Toch is dit boek zeker niet verkeerd. Je komt in een andere wereld terecht die je samen met Cia gaat verkennen. Cia is een ontzettend slim meisje en daardoor een heerlijke hoofdpersoon in het boek. Ze is in het begin vooral geen held, waardoor ze niet het typische geweldige meisje is uit vele andere series. Dit maakt het boek origineel!

Ondanks dat ik dit deel iets minder vond dan het eerste deel, ben ik nog steeds fan van deze serie. Ik ben dol op Cia en ze heeft zeker een plekje in mijn boeken-personages-hart veroverd! Ik kan niet wachten op het derde deel, want de spanning liep ontzettend hoog op. Ik verwacht een spetterend en enorm groot einde. Op naar een verfilming, zou ik zeggen?

Klik hier voor alle recensies van de boeken van Joelle Charbonneau.