De oneTitel: De one
Auteur: Kiera Cass
Verschenen: 5 november 2014
Pagina’s: 264
Uitgever: Van Goor
Originele titel: The one

De selectie heeft het leven van 35 meisjes voorgoed veranderd. En nu is de tijd aangebroken dat er een winnaar wordt gekozen. America had nooit durven hopen dat ze kans maakte op de kroon of om het hart van prins Maxon te kunnen veroveren. Maar nu de competitie haar einde nadert en de bedreigingen van buiten de paleismuren steeds gewelddadiger worden, realiseert America zich hoeveel ze heeft te verliezen en hoe hard ze moet vechten voor de toekomst die ze wil.

Mening over De one

Het einde voor America nadert, ook ik had dat gevoel. Met alle liefde heb ik deze serie gelezen en ik wilde eigenlijk zo lang mogelijk wachten om dit boek te gaan lezen. Eigenlijk wilde ik dolgraag weten hoe het af zou lopen, maar ik wilde ook weer niet dat het verhaal van America zou gaan eindigen… Natuurlijk, er komt een deel, maar voor mij is het gedeelte met America nu echt voorgoed afgelopen. En wauw, wauw, wauw, wat ben ik door dit boek heen gevlogen zeg! In de ochtend begon ik met een kopje koffie erbij. ‘alvast beginnen’, was mijn doel. Tussendoor met een pauze voor o.a boodschappen en huishoudelijke taken, maar in de avond was het boek al weer uit. Een echte ‘oeps’ dus. Maar ook dit laat weer zien hoe snel je eigenlijk door de hele serie heen gaat en hoe geweldig de boeken dus zijn!

De schrijfstijl van Kiera vind ik ontzettend fijn en niet heel erg te vergelijken met een ander. Toen ik na dit boek direct begon in een ander boek moest ik hem toch maar weer opzij leggen, het is gewoon té anders.

Daarnaast gebeurden er een hoop onverwachte dingen in het boek. Kiera weet mij keer op keer weer te verrassen! En ja, ik ben nog steeds dol op de romantische momenten en de stelletjesruzies van America en Maxon. Ook ben ik steeds meer gesteld geraakt op de andere drie meiden van de selectie. America leert ze steeds beter kennen en ik daardoor ook.
En eerlijk is eerlijk, niet alles in dit boek is even geweldig. Ik vond het enorm jammer dat Kiera sommige stukjes gewoon niet had uitgediept waardoor ik niet helemaal hoogte kon krijgen van de situatie. Ook vond ik dat het einde nogal snel ging. Geen uitleg, gewoon direct dit was het en het boek was uit. Een beetje een “hee wacht eens?1” momentje.

De one is een echte aanrader”

Niet dat het boek hierdoor meteen slecht valt, nee echt niet. Kiera heeft genoeg positieve dingen in het boek gezet en een indruk op mij achtergelaten dat ik nog steeds onder de indruk ben. Niet snel pakt een serie mij zo erg als deze serie dat deed. Terwijl ik vanaf het begin af aan dacht dat dit zo’n enorme chicklit was waarin de hoofdpersoon weer een held werd, was dit helemaal niet het geval. Ik ben ontzettend blij dat ik deze serie een kans heb gegeven en hij staat dan ook echt in het rijtje van leukste series tot nu toe.

De selectie is een serie die zeker aan te raden is bij Young adult liefhebbers. Chicklit liefhebbers ook trouwens, het blijft toch een beetje een vrouwenverhaal. Daarnaast scheelt het dat America alles behalve perfect is, een geweldige vrouw!
En hoewel ik vind dat Kiera Cass het einde nogal heeft afgeraffeld, heb ik toch enorm genoten van dit boek!

Klik hier voor alle recensies van de boeken van Kiera Cass.