LabyrintrennerTitel: De Labyrintrenner (The Maze Runner #1)
Auteur: James Dashner
Verschenen: 23 augustus 2014
Pagina’s: 379
Uitgever:  uitgeverij Querido
Originele titel: The Maze Runner

De labyrintrenner speelt zich af in een post-apocalyptische wereld. Nadat zijn geheugen is gewist, komt Thomas terecht bij een groep jonge mannen. Als hij ontdekt dat ze gevangen zitten in een doolhof, sluit Thomas zich aan bij de Renners. Niet alleen om uit het labyrint te ontsnappen, maar ook om het ijzingwekkende geheim dat schuil gaat achter hun lot te ontrafelen.

Mening
Ik moet eerlijk bekennen: Zonder de film had ik waarschijnlijk nooit van het bestaan van The Maze Runner gehoord. En juist omdat ik de trailer had gezien móest en zou ik dit boek lezen. Ik lees namelijk liever eerst het boek en vervolgens kijk ik liever de film.

The Maze Runner is geschreven door iemand met een ontzettend rijke fantasie. Dashner heeft alles zo geniaal bedacht: Kinderen die gedropt worden in een labyrint zonder ook maar enige vorm van een geheugen of herinneringen aan hun jeugd. Hoe bedenk je zoiets? Geweldig! Vervolgens proberen ze uit het labyrint te komen… Maar dat labyrint beweegt. Mission impossible, want elke dag is dus anders.

Dashner heeft goed beschreven hoe de hiërarchie in elkaar zit. Iedereen heeft zo zijn rol in de Laar, zoals het centrum van het labyrint heet. In de Laar leven de jongeren. Iedereen heeft zo zijn taak. Slager, kok, renner, en nog veel meer taken zijn er. Keepers, de leidinggevenden van de mensen, zijn ook erg belangrijk. Zij houden de orde in de tent. Renner, dat is dé taak die Thomas op zijn lijf geschreven staat. Sinds hij in de Laar woont heeft hij het idee dat hij Renner wil worden. Hij kan dit maar niet uit zijn hoofd krijgen.

Dit boek bevat veel gekke dingen. Allereerst hebben de kinderen hun eigen taal ontwikkeld. Woorden als nobie (te vergelijken met ‘newbie’), geerpok, klunk en shuck. Hoe heeft deze man dit bedacht, vraag ik me continu af. En nog maar niet te spreken over de Grievers, de vreselijke, misselijkmakende wezens die in het labyrint leven. Walgelijk, ik zou er niet over na moeten denken om oog in oog met die dingen te moeten staan.

Ik ben erg te spreken over De Labyrintrenner!

Het einde begint min of meer wanneer er een meisje in de Laar komt. Dit is de eerste keer in twee jaar tijd dat er een meisje in de Laar komt. Normaal komt er één keer per maand een nieuwe iemand, ditmaal was het twee keer in één week. Thomas en het meisje. Dit moest een teken zijn. Vooral wanneer de leveringen vanuit de Box stoppen, en de zon niet meer opkomt. Het einde vond ik zeer spannend. Ik bleef maar doorlezen, en doorlezen. Ik had een heel ander soort einde verwacht dan het daadwerkelijk was. Dat maakt het extra leuk.

Kortom: Ik ben zéér te spreken over De Labyrintrenner. Het heeft mij ruim 380 bladzijdes in zijn greep gehouden en ik kan niet wachten tot ik de film mag zien én het tweede deel mag lezen. Young adult boeken met gekke werelden/futuristische werelden zijn op het moment erg in. Het is lastig om ze individueel te beoordelen, vooral als je boeken als The Hunger Games als eerste hebt gelezen. Mijn tip is om toch een soort knop uit te zetten en de boeken te zien als een individu. Als je dit boek gaat lezen dan zal je daar namelijk geen spijt van krijgen: Dit is een geweldig, origineel verhaal. Ik ben door het dolle!

Het tweede deel van The Maze Runner, de Schroeiproeven, verschijnt al op 1 november. I can’t wait!

Pssst… Vanmiddag komt er een héle leuke actie online, houd onze site in de gaten!