Vogelvrij en schaduwzwart
Adorable Bookclub,  Boeken,  Boekrecensies,  Young adult

Vogelvrij en Schaduwzwart – Sebastien De Castell

Femke van de Adorable Bookclub las voor onze blog het eerste en tweede deel van de Spellslinger-serie van Sebastien de Castell. Vandaag recenseert ze beide delen: Vogelvrij en Schaduwzwart.

Waar gaan Vogelvrij en schaduwzwart over?

Wanneer je bent geboren als Jan’Tep en bijna 16 wordt, kan je er maar beter op voorbereid zijn om te bewijzen dat je een echte magiër bent. Dat… of een wonder moet onderweg zijn. Maar Kellen rekent op geen van beiden. Hij weet dat hij iets achter de hand moet hebben om niet in volkomen diskrediet te raken bij de Jan’Tep gemeenschap. Dus wanneer Argosi, een zwerver met drie pakken spelkaarten, in het dorp aankomt weet hij dat hij geen andere keuze heeft dan haar hulp te accepteren…

Ten eerste zijn de covers van deze nieuwe fantasy serie van Sebastien de Castell echt prachtig. Op de voorkant staat de hoofdpersoon Kellen samen met zijn ‘zakenpartner’ de eekhoornkat Reichis en Ferius Parfax, een vrouw die Kellen helpt een nieuwe vorm van magie te leren. De wereld waar Kellen in leeft is verdeelt in verschillende bevolkingsgroepen. Eén van die groepen heet de ‘Jan’Tep’. Dit is een gemengde groep mensen die gebruik kunnen maken van een speciaal soort magie door middel van ringen die op hun armen getatoeëerd zijn. De Jan’Tep zijn de enigen die magie kunnen gebruiken en Kellen is nu hij vijftien jaar is klaar om zijn test te ondergaan die van hem een echte magiër zal maken. Maar als hij Ferius Parfax ontmoet, loopt alles anders dan hij gedacht had. Ook de speelkaarten op de cover spelen een grote rol in het verhaal. Ferius Parfax gebruikt deze voor haar eigen, unieke magie.

Ik vond de wereld van Vogelvrij heel interessant en vernieuwend. Het duurde wel even voordat ik precies doorhad hoe deze in elkaar zat, omdat je meteen in het verhaal wordt gegooid zonder al te veel uitleg. Maar gaandeweg leerde ik steeds meer over hoe de wereld in elkaar zit en wat de regels van de magie zijn. Vogelvrij heeft een hele bijzondere manier van magiegebruik, dat weer heel anders is dan andere fantasy. Ook zat er veel humor in het boek, vooral dankzij de knorrige kat Reichis.

‘Ik zou Vogelvrij en schaduwzwart zeker aanraden als je van YA-fantasy houdt!’

Deel twee, Schaduwzwart, gaat meteen verder waar deel een stopte. Hier wordt de wereld nog verder uitgebreid en worden er ook weer nieuwe personages geïntroduceerd. Waar ik in het eerste deel nog wat moeite had met het begrijpen van de wereld en de magie, wist ik nu hoe alles in elkaar zat en hierdoor kon ik mij nog meer focussen op de personages, want dat is wel mijn favoriete onderdeel van de boeken. Je weet van alle personages niet precies wat hun motieven zijn en ze hebben verborgen redenen waarom ze doen wat ze doen. Hierdoor zijn ze nooit helemaal te vertrouwen als lezer en dit maakt het juist leuker om over hen te lezen.

Ik zou deze serie zeker aanraden als je van Young Adult-Fantasy houdt, en ik ben heel benieuwd naar de volgende delen in de serie.

vogelvrij

Titel: Vogelvrij (Spellslinger #1)