de verwarde cavia

De verwarde cavia – Paulien Cornelisse

Hoewel ik weet wie Paulien Cornelisse is, heb ik nog nooit een boek van haar gelezen. Toen mijn collega afgelopen week haar nieuwste boek aan mij uitleende: ‘De verwarde cavia’, besloot ik er meteen in te beginnen. Een grappig verhaal, geschreven vanuit een cavia – ja echt – die op een kantoor werkt.

Waar gaat De verwarde cavia over?

Cavia werkt op de afdeling Communicatie. In korte humoristische hoofdstukken leren we haar en haar collega’s kennen. Stella van Human Resources. Ruud het enge hoofd van de afdeling Financiën. En Harm-Jan van de IT-afdeling, die al sinds 1999 een tamagotchi in leven houdt. Een cavia die in een kantoortuin tussen de mensen werkt: het klinkt wat onwaarschijnlijk, maar iedereen die ook maar een blauwe maandag op een kantoor heeft gewerkt, zal de avonturen van de verwarde cavia herkennen. Van een symbiotische relatie met het koffiezetapparaat tot passief-agressieve e-mails en duizelingwekkende perikelen rond de lief- en leedpot. De verwarde cavia is een grappig en ontroerend boek, onmisbaar voor iedereen die wel eens collega’s heeft gehad, of ze misschien nog steeds wel heeft.

Toen ik las waar dit boek over ging, dacht ik eerst: wat? Een verhaal over een cavia? Vanaf bladzijde één werd ik eigenlijk in het verhaal gezogen. Paulien Cornelisse heeft het boek opgebouwd in hele korte hoofdstukken, van 1 à 2 bladzijdes. Hierdoor lees je heel snel een hoofdstuk uit en race je door dit dunne boek heen. Mijn collega raadde dit boek aan, omdat het voor mensen die op kantoor werken heel herkenbaar kan zijn. En dat was ook zo! Ik denk dat iedereen die op kantoor werkt of gewerkt heeft, sommige situaties in het boek zeker herkent.

‘Er zitten grappige en herkenbare momenten in De verwarde cavia

Het is grappig dat dit boek vanuit een cavia is geschreven. De gevoelens die cavia beleeft, maakt iedereen wel mee die op kantoor werkt. Het boek heeft hilarische momenten maar kan af en toe ook ontroerend zijn. Cavia die soms niet helemaal lekker in haar vel zit en twijfelt over veel dingen in haar leven. Dit boek vond ik zeer bijzonder, omdat het heel anders is dan de meeste boeken die ik lees. Het verhaal is vrij oppervlakkig, personages worden niet diep uitgewerkt, maar ik stoorde mij hier niet aan. Dat heb je niet nodig om in dit verhaal gesleurd te worden. Omdat het juist zo simpel en snel is, is het een heerlijke roman voor tussendoor. Er zitten genoeg grappige en herkenbare momenten in, en dat is wat het zo leuk maakt. Ik denk dat wanneer je op kantoor werkt, je zeker dit boek moet lezen.

Meer recensies lezen van de boeken van Paulien Cornelisse? Klik dan hier.

De verwarde cavia Paulien CornelisseTitel: De verwarde cavia
Auteur: Paulien Cornelisse