Verdermeer

Verdermeer – Tahereh Mafi

Waaah, toen het nieuwe boek van Tahereh Mafi uitkwam, Verdermeer, wist ik meteen dat ik hem moest hebben! Niet alleen vanwege de geweldig mooie, prachtige, ultrakleurrijke cover, maar ook omdat ik Tahereh’s schrijfstijl geweldig vind.

Het is bijna drie jaar geleden dat de vader van de twaalf jaar oude Alice Alexis Koningsdauw uit Ferenwoud verdween met niets anders bij zich dan een liniaal. Alice is vastbesloten om hem terug te brengen maar ze heeft geen idee hoe. Wat ze wel weet, is dat ze nog meer houdt van Vader dan ze houdt van avontuur en nu gaat ze het een beleven om de ander te vinden.

Alice moet door het mysterieuze, gevaarlijke land Verdermeer reizen, waar onder soms boven is, papier tot leven komt en links soms rechts is maar soms ook heel erg krom. In deze wereld is niets wat het lijkt en Alice heeft al haar moed en verstand nodig om te kunnen overleven—maar het is vooral haar hart dat ze moet leren vertrouwen.

Alice komt uit een plaatsje genaamd Ferenwoud, waar iedereen een soort magie bevat. Tenminste, iedereen behalve Alice. Hoe meer kleur er in je pigment zit, hoe meer magie je bevat. En Alice? Alice die is zo wit als sneeuw. Enkel een sprankje bruin is terug te vinden in haar ogen. Wanneer haar vader verdwijnt, belandt Alice in de put. Ze heeft geen vrienden, wordt door iedereen altijd nagestaard en ook haar moeder lijkt niets om haar te geven. Wanneer een van haar oud-klasgenoten, Olivier, vraagt of ze mee gaat om haar vader te zoeken, moet ze er in eerste instantie niets van hebben. Ze mag Olivier niet en vertrouwt hem voor geen meter. Maar wanneer ze haar proef faalt, waarbij ze een missie zou krijgen, waardoor haar leven weer een doel had, bedenkt ze zich. Ze gaat samen met Olivier naar Verdermeer, om daar haar vader te zoeken. Maar wat ze niet weet is dat Verdermeer een heel bijzonder land is met hele aparte regels. Niets is wat het lijkt en daar komt Alice al snel achter.

‘De manier waarop Tahereh Mafi een niet-bestaande wereld weet te omschrijven is werkelijk magisch in Verdermeer

Aaaah, een boek vol avontuur, daar houd ik van! Ik werd eigenlijk vanaf de eerste bladzijde in het verhaal gezogen. De wereld van Alice boeide me ontzettend en ik vind het echt ontzettend knap hoe Tahereh Mafi deze wereld op papier heeft gekregen. Dat lijkt me totaal niet makkelijk. Ze heeft het zelfs zo opgeschreven, dat je ook daadwerkelijk een beeld van Ferenwoud en Verdermeer krijgt. Ja, het is een zeer aparte wereld, waarbij de mensen magie bevatten en bloemen eten – o en in Verdermeer eten ze mensen – maar het is ontzettend magisch. Ik vind de schrijfstijl van Tahereh Mafi in dit boek ontzettend fijn. Fijner dan bij haar Touching Juliette-serie. Wat ik zo leuk vond aan dit verhaal, is dat iedere bladzijde bomvol avontuur zat. Je verveelde je geen moment, wat ervoor zorgt dat je het boek al snel niet meer kan wegleggen. Verdermeer leest ontzettend snel, dus het boek heb je zo uit. En wauw, kijk ook even naar de prachtige cover, die wil je toch in je boekenkast hebben? Al met al vond ik Verdermeer echt een heel vermakelijk boek en ik kan het zeker aanraden onder Young Adult-liefhebbers.

Meer recensies lezen van de boeken van Tahereh Mafi? Klik dan hier.

VerdermeerTitel: Verdermeer
Auteur: Tahereh Mafi