Boekrecensies,  New Adult

Uit bloed en as – Jennifer L. Armentrout

Uit bloed en as is het nieuwste en eerste boek in de Blood and Ash-serie van Jennifer L. Armentrout. Een New Adult, Fantasy verhaal. Ik ontving een prachtige limited edition cover van dit boek. Lees mee wat ik ervan vond!

Waar gaat Uit bloed en as over?

‘Uit bloed en as’ van Jennifer L. Armentrout gaat over Poppy, die nooit zeggenschap heeft gehad over haar eigen leven. Als maagd leeft ze alleen: ze wordt nooit aangeraakt, nooit naar haar omgekeken en nooit met haar gesproken. De hele toekomst van het rijk rust op haar schouders, want ze moet tijdens haar verheffing waardig worden bevonden door de goden. Hoe kan ze ooit aan die verwachtingen voldoen? Dan ontmoet ze Hawke, een bewaker die ervoor moet zorgen dat Poppy haar Ascenion zal volbrengen, én iemand die haar hoofd en hart totaal op hol brengt.

Poppy is een zogenoemde ‘maagd’. Ze is de uitverkorene. En dat betekent dat ze constant alle regeltjes moet opvolgen. Anderen bepalen haar leven en wat ze moet doen. Ze wordt 24/7 bewaakt en mag niet alleen over straat. Ze leeft toe naar haar verheffing, een belangrijk moment waarvan ze niet weet wat er precies met haar gaat gebeuren. Wat ze wel weet, is dat ze waardig moet worden bevonden door de goden. Wanneer Hawke haar nieuwe bewaker wordt, verandert alles. Ze voelt dingen voor hem die ze nog nooit heeft gevoeld en keert zich steeds meer tegen de regels. Maar ze moet wel opletten dat ze haar toekomst niet in gevaar brengt.

‘Uit bloed en as heeft zo’n enorme plottwist die ik niet zag aankomen, dat mijn mond letterlijk openviel’

Uit bloed en as is een dikke pil. Het boek telt maar liefst 544 pagina’s. Soms schrikt mij dat af, maar dat was bij dit boek echt niet nodig want ik wilde de hele tijd door blijven lezen. Wel moet het verhaal even op gang komen. Dat is logisch bij fantasy-verhalen, want er wordt een onbekende wereld geschetst die eerst even uitgelegd moet worden. Daardoor moet je wel echt je hoofd bij het boek houden. Maar als je eenmaal beter weet wie er in de wereld leven en waar het om draait, leest het boek een stuk vlotter. Uit bloed en as is een new adult verhaal omdat er veel romantiek in voorkomt. De scènes worden ook uitgebreid omschreven. Een romantische scène kan met gemak meer dan 10 bladzijdes beslaan. Heel soms vond ik het iets too much qua omschrijving en begon ik mij er lichtelijk aan te storen, maar gelukkig was het boek over het algemeen wel in balans. Jennifer L. Armentrout omschrijft heel realistisch, aan details geen gebrek waardoor je echt het idee hebt alsof je je in de wereld van Poppy bevindt. Soms deed het verhaal en Poppy’s taak mij erg denken aan die van de Handmaids Tale. Dus als je dat verhaal leuk vindt, dan is dit boek wellicht ook iets voor jou. Halverwege het boek komt het verhaal echt goed op gang en zit er veel actie in, super spannend. Aan het eind zat een enorme plottiwst, waar mijn mond letterlijk van openviel. Al met al een heerlijk fantasy verhaal voor 18+. Ik ben benieuwd naar deel 2!

Pluspunten:
+ Interessante wereld
+ Gedetailleerde beschrijving