Boekrecensies, Roman

Titel:
Een schitterend gebrek
Auteur: Arthur Japin
Verschenen: 2010
Pagina’s: 240
Uitgever: Arbeiderspers

Lucia en Casanova leren elkaar kennen op een feest nabij Venetië, worden verliefd en beloven elkaar eeuwige trouw. Maar kort daarna verdwijnt Lucia plotseling uit Casanova’s leven. Vele jaren later ontmoeten ze elkaar in een Amsterdamse schouwburg bij toeval opnieuw. Hij heeft er geen weet van dat zij het is omdat ze haar gezicht onder een sluier verbergt, en hij probeert haar te veroveren op de van hem bekende wijze.
Voor Lucia is de schokkende confrontatie aanleiding tot een reconstructie: haar jeugd in de Veneto, haar kortstondige maar heftige liefde voor Casanova, de verwoestende ziekte die haar trof, haar vlucht naar Amsterdam en haar werk als hoer. Langzaam wordt duidelijk dat haar verdwijning geen verraad was, maar een daad van liefde.

Mening tot nu toe:
Over dit boek hoorde ik meerdere keren zeggen dat het prachtig was. Ik was al een tijd van plan het te lezen, en deze meningen én het feit dat hij op mijn literatuurlijst voor Nederlands staat, hielpen om het te gaan lezen. Ik ben nu ongeveer op de helft van het boek, en ik vind het inderdaad een heel mooi boek. Het boek gaat dus over Lucía, die op de een of andere manier toen ze jong was de liefde van haar leven heeft verlaten. Tijdens het boek wordt duidelijk waarom ze dat heeft gedaan. Ik vind het altijd mooi als er tijdens een boek steeds een stukje informatie bijkomt, waardoor elke keer weer iets duidelijk wordt. Zo kan ik me beter en beter inleven in de hoofdpersonen, en wil ik ook persé doorlezen om het eind te weten. Op het punt waar ik ben heeft Lucía net de liefde van haar leven verlaten. Ze is langzaam haar leven weer aan het oppakken, en probeert met het drama om te gaan. Ik vind de schrijfstijl van dit boek erg mooi, en er zitten hele wijze levenslessen in verstopt. Misschien dat ik aan het eind van het boek alle quotes eruit haal en op Adorablebooks plaats. Voor nu blijf ik zeker doorlezen, heerlijk boek.