Boekrecensies,  Thriller

Switch - Charlotte Parsons Titel: Switch
Auteur: Charlotte Parsons
Verschenen: 2013
Pagina’s: 334
Uitgever: Uitgeverij Luitingh-Sijthof
Oorspronkelijke titel: Shifters

Londen, 21e eeuw. Er is een superdrug ontwikkeld die slapen overbodig maakt en je dus twee keer zoveel tijd in je agenda hebt: de 24/7-pil. Maar niet iedereen is even enthousiast over de hype en zo ontstaat er een samenleving die is verdeeld in slapers (de nietsnutten) en niet-slapers (de helden van de economie).
Journaliste Cynthia Wills is zo’n slaper. Ze vertrouwt de pil niet en weigert hem te slikken. Voor een grote krant werkt ze aan een onderzoek naar een seriemoodenaar die het gemunt heeft op blonde vrouwen. Dan ontdekt ze dat er een verband is tussen de moorden en 24/7.

Mening over Switch

Switch wordt geschreven vanuit twee standpunten: de kant van journaliste Cynthia en de kant van een (in het begin nog) onbekende man. Je hebt al vrij snel door dat dit de man is die de moorden pleegt op de blonde vrouwen. Dit lijkt mij een bedoeling van de auteur. Het boek komt wat langzaam op gang, maar daarna kon ik niet meer stoppen met lezen. Switch wordt spannend. Je bent benieuwd naar die pil en de werking ervan. Je vraagt je constant af of Cynthia toch niet de overstap gaat maken, ofwel gaat switchen.

De pil blijkt veel nadelige gevolgen te hebben. Gevolgen die je als lezer verwacht, maar zeker ook dingen die je niet verwacht. Dat maakt het boek zo spannend. Doordat Cynthia zo bezig is met die moordzaken en je ook steeds een klein stukje van de moordenaar ’te zien’ krijgt, voert het de spanning nog een stukje op. Het boek zette me ook aan het denken. Wat nou als er zo’n pil bestond?

Ook al weet ik natuurlijk dat het (nog) niet kan dat je geen slaap nodig hebt, in het boek komt het allemaal heel realistisch over. De slapers willen namelijk bij de niet-slapers horen, want slapers worden gediscrimineerd. Ze mogen niet solliciteren voor bepaalde banen en dergelijke. Daarom komt er zelfs een make-up lijn op de markt speciaal voor de slapers. Als je 24/7 slikt, krijg je namelijk ontzettende wallen onder je ogen. De slapers willen faken dat ze niet-slapers zijn en smeren daarom blauwe en paarse oogschaduw (afhankelijk van in welk stadium je zit) onder hun ogen.

Al met al een spannend boek met een originele verhaallijn, wat mij betreft een aanrader!