Boekrecensies,  Thriller

Schaduwzuster – Simone van der Vlugt

SchaduwzusterTitel: Schaduwzuster
Auteur: Simone van der Vlugt
Verschenen: 2005
Pagina’s: 340
Uitgever: Anthos

Marjolein is een betrokken, bevlogen docente op een zwarte middelbare school in Rotterdam. Ondanks het begrip en inlevingsvermogen dat ze altijd toont voor haar leerlingen, maakt ze op een dag ook de andere kant van het onderwijs mee; ze wordt tijdens de les bedreigd door een van haar leerlingen. Vanaf dat moment verandert haar leven totaal. Ze komt tussen twee vuren te staan, met aan de ene kant de loyaliteit die ze voelt naar de school toe, en aan de andere kant haar angst voor de bedreigingen die door blijven gaan. Maar wie heeft het nu precies op haar gemunt, en tot hoever wil diegene gaan?
Schaduwzuster is een adembenemende literaire thriller, vol herkenbare situaties, met humor en vaart geschreven, over hoe het dagelijks leven plots kan veranderen in een grote hel.

Mening over Schaduwzuster

Toen ik de achterkant van Schaduwzuster las, leek het verhaal van het boek eigenlijk erg saai. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten en het onderwerp sprak mij eerlijk gezegd niet echt aan. Toch weet Simone van der Vlugt je weer mee te slepen in haar boek. Zelfs de laatste bladzijde blijf ik met spanning lezen.

In dit boek leer je de tweelingzussen Marjolein en Marlieke kennen. Om en om vertellen zij hun verhaal, enerzijds in de toekomst en anderzijds in het verleden. Met het verhaal van Schaduwzuster laat Simone van der Vlugt ook erg goed de realiteit van tegenwoordig zien. Het feit dat een leraar zich zo kan voelen door leerlingen zegt al veel over de leerlingen van tegenwoordig die er rond lopen. Hoofdpersonage Marjolein wordt bedreigd op het werk oor een van haar studenten en daarna wordt het steeds erger en erger. Het boek is echt ontzettend goed geschreven en erg spannend. Er zitten verschillende wendingen aan die je niet zal verwachten. Vooral voor de liefhebbers van thrillers moet je dit boek gelezen hebben.

Meer recensies lezen van de boeken van Simone van der Vlugt? Klik dan hier.