Boekrecensies,  Teen chicks

Soapsop – Liza Sips

Soapsop Titel: Soapsop
Auteur: Liza Sips
Verschenen: januari 2015
Pagina’s: 237
Uitgever: De Fontein

Wanneer de 16-jarige Pippa auditie mag doen voor de populaire soap Liefde & Verraad kan ze haar geluk niet op. Al tijdens de casting slaat de vonk over tussen haar en Mees Swart, de hunk van de serie. Maar Blaire, de gehaaide dochter van de zenderbaas, eist Mees voor zichzelf op. Als Pippa de rol krijgt, werkt Blaire haar in alles tegen. Tot overmaat van ramp moeten de meiden tegenover de media doen alsof ze goede vriendinnen zijn. Pippa’s ster stijgt razendsnel en voor haar vrienden heeft ze amper nog tijd. Wint Pippa de strijd om Mees of zal de zeepbel barsten?

Mening over Soapsop

Pippa heeft een grote droom: actrice worden. Om haar droom te verwezenlijken gaat ze naar het Groen College. Een school waarbij ze vrijstelling krijgt om naar audities te gaan. Als ze wordt uitgenodigd om auditie te doen voor de populaire soap Liefde en Verraad, staat ze te springen om mee te doen. Na drie voorrondes krijgt ze het geweldige nieuws dat zij de nieuwe rol in Liefde en Verraad mag spelen. Haar leven staat op z’n kop en ze moet er alles aan doen om haar nieuwe baan te combineren met school. Ze zit in haar eindexamenjaar, dus ze moet flink haar best doen. Alles lijkt geweldig, tot Pippa merkt dat haar nieuwe leven ook nadelen met zich meebrengt. Ze kan bijvoorbeeld veel minder optrekken met haar vrienden. En daarnaast is Blair, haar collega, ook niet echt aardig tegen haar. Gelukkig kan de knappe Mees haar steunen als ze het even niet meer weet. Maar Mees doet af en toe een beetje raar. Hij zegt namelijk verliefd te zijn op Pippa, maar ondertussen heeft hij toch een relatie met Blaire? Niemand geeft haar duidelijkheid, tot dat Blaire aan Pippa vertelt hoe het nou echt zit.

Soapsop is een fijn boek’

Soapsop vind ik een erg leuk boek over de showbizzness. Doordat Liza Sips, zelf actrice, het boek heeft geschreven, heb ik het idee dat hoe het in dit boek gaat, ook de werkelijkheid is. Je krijgt als het ware een kijkje achter de schermen en dat vind ik erg leuk. Pippa is een leuke enthousiaste meid die er alles aan doet om haar droom uit te laten komen. Echter verandert het karakter van Pippa als ze de baan weet te bemachtigen. Ze wordt arrogant, vindt dat haar vrienden maar rekening moeten houden met haar nieuwe baan en laat iedereen links liggen. Het is jammer dat ze zo verandert, want dat stoorde me af en toe in het boek. Dan vond ik haar een beetje naïef en irritant. Maar ik geloof heel goed dat de showbizz je zo kan maken. Het is dan ook niet dat ik het boek daardoor minder leuk vond. Ik heb het boek in een klap uitgelezen. Zeker voor de wat jongere meiden kan ik het heel erg aanraden. Aan het eind van het boek ziet Pippa in dat ze erg is veranderd. Moet ze nog wel doorgaan met haar rol bij Liefde en Verraad, of is het tijd voor iets nieuws?