Boekrecensies, Teen chicks

Joël – Carry Slee

JoelTitel: Joël
Auteur: Carry Slee
Verschenen: 2011
Pagina’s: 252
Uitgever: FMB uitgevers Amsterdam

Ze is verdiept in haar boek als er wordt gebeld. Het zou Bart kunnen zijn. Ze staat op om open te doen. Maar het zijn niet Barts voetstappen die ze op de trap hoort. Nieuwsgierig doet ze de deur open. Remco, jij! Wat moet hij hier ineens? Als ze had geweten dat hij het was, had ze nooit voor hem opengedaan. Maar wat moet ze? Hem afschepen bij de deur? Ze kijkt hem aan, hij ziet eruit alsof hij heeft gebruikt. Hij heeft een gejaagde blik in zijn ogen. Ik moet je spreken, zegt hij en voor ze hem kan wegsturen loopt hij langs haar heen haar kamer in. Dit wil ik helemaal niet, denkt ze. Hij gaat op het puntje van de bank zitten, alsof hij elk moment kan opspringen. Ik hield van Luna. Hij verheft zijn stem. Dat weet je, ik hield heel veel van haar. Ik kan wel zeggen dat ik nog nooit zoveel van een vrouw heb gehouden. Hij kijkt Eva aan. Misschien juist daarom Eva verstijft. Jij bent de enige die ik dit vertel, zegt hij terwijl hij naar haar toe buigt. Alleen jij krijgt dit te horen. En ik zweer je, na dit gesprek zet ik voorgoed een punt achter dit afschuwelijke drama. Dat heb ik mezelf gezworen. Gadverdamme. Er gaat een rilling door Eva heen. Wat gaat hij haar vertellen?

Mening over Joel

Op een dag speelt zich een groot drama af: Luna valt tijdens het roken van een sigaretje uit het raam op haar studentenkamer en is op slag dood. Luna laat haar drie vriendinnen Eva, Nathalie en Fleur verward achter. Allemaal vinden ze het erg moeilijk om om te gaan met de dood van hun vriendin. Allemaal gaan ze hier anders mee om, wat veel ruzies oplevert tussen de meisjes. Joel las heerlijk weg! Ik kon me ontzettend goed inleven in de personages, omdat ze heel ‘echt’ zijn. Eva, Fleur, Nathalie, Luna en de anderen zijn personen die in het echte leven ook veel voorkomen, dit maakt het allemaal erg leuk om te lezen. Het verhaal zou echt gebeurd kunnen zijn, maar kent een spannende en onverwachte wending.

Doordat er steeds kleine stukjes verhaallijn zijn (eerst over Eva, dan over Fleur etc.) blijft het verhaal van Joel interessant om te lezen, en raakt ik niet uitgekeken op het boek. Het enige nadeel vind ik de brieven die een groot deel van het boek in beslag nemen. Op een gegeven moment raakte ik hierop uitgekeken, maar je moet langs de brieven om te begrijpen waar het boek over gaat. De onthulling van het boek vond ik wel heel onverwacht, en dit raakte me echt. Ik heb het einde van Joel dan ook minstens drie keer gelezen. Ik raad het boek dus al met al echt aan.

Meer recensies lezen van de boeken van Carry Slee? Klik dan hier.