Het midden van nergens – Yvonne Deinert

Het midden van nergens Titel: Het midden van nergens
Auteur: Yvonne Deinert
Verschenen: mei 2014
Pagina’s: 176
Uitgever: LetterRijn

Tijdens een middag shoppen ontdekt Pasca in een oud winkeltje een amulet. De amulet leidt tot de ontmoeting met de oude vrouw Geertje, die een groot deel van haar leven een geheim met zich heeft meegedragen en daar tot op de dag van vandaag last van heeft.
Terwijl Pasca op zoek gaat naar haar eigen identiteit raakt ze verwikkeld in spannende situaties. Zo wordt ze hevig verliefd op een wel heel foute jongen, ontstaat er ruzie met haar hartsvriendin en ontdekt ze na een emotioneel gesprek met Geertje dat je in je leven heel wat keuzes maakt. Keuzes die soms slecht uit kunnen pakken.

Mening over Het midden van nergens

Pasca is 15 jaar en zit midden in het proces dat ze uitzoekt wat haar stijl is. Ze kijkt heel erg op tegen haar vriendin Donja, die van die prachtige Gothic-jurken draagt. Pasca wil het liefste ook iedere dag zulke mooie jurken dragen maar weet dat haar ouders dat niet zullen goedkeuren. Met Donja gaat ze stiekem mee naar echte Gothic-feesten. Op zo’n feest ontmoet ze een wel heel foute jongen waar ze verliefd op wordt. Na een domme actie die Pasca geflikt heeft bij haar ouders en als ze ruzie krijgt met Donja besluit ze weg te lopen. Waarheen weet ze niet, maar ze wil in ieder geval gewoon haarzelf kunnen zijn met haar Gothic-stijl!

Het midden van nergens vond ik een erg vermakelijk boek. Ik denk dat we allemaal weleens een periode hebben gehad waarbij we verschillende kledingstijlen uitprobeerden. Ik in ieder geval wel, dus ik kon me op dat vlak heel goed herkennen in dit boek. Ik vond het interessant om over Gothics te lezen, omdat je dit eigenlijk niet zo heel vaak ziet in boeken. Het verhaal is daarmee zeker origineel. Verder bevat het boek een beetje de standaard ingrediënten voor een tienerverhaal: ruzie met je beste vriendin, foute jongens die op je pad komen en vervelende ouders. Maar ik irriteerde me niet aan deze factoren. Het verhaal las ontzettend goed door en binnen no-time had ik dit boek uit. Het is dan ook niet heel erg dik, maar de schrijfstijl van Yvonne Deinert vind ik erg prettig. Dit boek is erg leuk – en waarschijnlijk herkenbaar – voor jonge meiden die in eenzelfde situatie zitten.