De zomer waarin alles veranderde – Jenny Han

Ken jij de Zomer-trilogie van Jenny Han al? Deze trilogie is al een tijdje uit, maar is nu in een nieuw jasje gestoken! Ik las het eerste deel: De zomer waarin alles veranderde en vertel jullie er vandaag meer over.

Waar gaat De zomer waarin alles veranderde over?

Belly Conklin leeft van zomer naar zomer. Alles wat goed en magisch is, gebeurt van juni tot augustus. De winter is slechts een periode waarin Belly de weken aftelt tot de volgende zomervakantie, omdat ze dan niet in het strandhuis, niet bij Susannah, en het allerbelangrijkste, niet bij Jeremiah en Conrad kan zijn. Twee jongens die Belly al kent sinds haar allereerste zomervakantie. Het zijn haar beste vrienden, haar jeugdliefdes en alles daartussenin.

Dan is Belly bijna zestien en breekt die ene zomervakantie aan, die ene prachtige en tegelijkertijd vreselijke zomervakantie, waarin alles verandert. De zomer waardoor Belly’s leven nooit meer hetzelfde zal zijn.

De zomer waarin alles veranderde gaat over Belly. Belly gaat ieder jaar naar het strandhuis van de beste vriendin van haar moeder: Susannah. Samen met haar moeder en broer Steven viert ze daar ieder jaar de zomer met Susannah en haar twee zoons Jeremiah en Conrad. Als Belly bijna zestien is, verandert alles. Opeens wordt ze niet meer behandeld als klein zusje en mag ze eindelijk naar de gave feestjes mee waar haar broer, Jeremiah en Conrad ieder jaar heen gaan. Jeremiah is een van Belly’s beste vrienden, ze kan met hem overal over praten. Maar toch voelt deze vakantie alles anders aan. Waarom gedraagt Conrad zich als een klootzak? Belly is allang over haar stiekeme verliefdheid voor Conrad heen, toch? Of niet… Dan ontmoet Belly Cam, een jongen die haar eindelijk ziet staan. Maar aan het eind van de vakantie verandert alles opeens weer en komt Belly er eindelijk achter waarom iedereen zich anders gedraagt.

‘De zomer waarin alles veranderde is een mooi, luchtig verhaal over een tiener die volwassen wordt en daarbij verschillende uitdagingen onder ogen moet komen’

Jenny Han kennen we natuurlijk vooral van haar boekenserie ‘Aan alle jongens van wie ik hield’. Maar wist je dat de Zomer-serie daarvoor al is uitgebracht? Ik las ongeveer 9 jaar geleden het eerste deel: De zomer waarin alles veranderde. Dit jaar is de serie in een nieuw jasje gestoken en opnieuw uitgebracht en dat zijn de boeken meer dan waard. Ik herlas het eerste deel en werd meteen weer in het verhaal gezogen. Eerlijk is eerlijk, ik was het verhaal vergeten dus voor mij las het als een nieuw boek. De zomer waarin alles veranderde is een luchtig verhaal over Belly die op een leeftijd komt dat ze steeds meer volwassen wordt. Je leest over haar struggles en onzekerheden, maar ziet ook naarmate het boek vordert hoe ze zich steeds volwassener gaat opstellen. Dit boek is echt perfect voor de zomer omdat het zich afspeelt op een prachtige locatie dicht bij het strand. Het boek is ook vrij dun en daardoor perfect om mee te nemen op vakantie. Het verhaal eindigt met een enorme cliffhanger, waardoor ik meteen verder ga in deel twee.

Meer recensies lezen van de boeken van Jenny Han? Klik dan hier.

de zomer waarin alles veranderde

Titel: De zomer waarin alles veranderde