Boekrecensies, Teen chicks

Titel: De zomer waarin alles veranderde (deel 1 Summer)
Auteur: Jenny Han
Verschenen: juni 2010
Pagina’s: 255
Uitgever: Moon
Originele titel: The summer I turned pretty

Belly leeft van zomervakantie naar zomervakantie. Alles wat goed en magisch is, gebeurt tussen juni en augustus. De winter is slechts een periode waarin Belly de weken aftelt tot de volgende zomervakantie, omdat ze niet in het strandhuis, niet bij Susannah, en het allerbelangrijkste, niet bij Jeremiah en Conrad kan zijn. Deze jongens kent Belly al sinds haar allereerste zomervakantie. Het zijn haar surrogaatbroers, haar droomjongens. Dan is Belly bijna zestien en komt die ene zomervakantie, die ene prachtige en tegelijkertijd verschrikkelijke zomervakantie, waarin alles verandert en het eindelijk allemaal wordt zoals het altijd al had moeten zijn.

De zomer waarin alles veranderde gaat over Belly. Belly gaat ieder jaar naar het strandhuis van de beste vriendin van haar moeder Susannah. Samen met haar moeder en broer Steven viert ze daar ieder jaar zomer met Susannah en haar twee zoons Jeremiah en Conrad. Als Belly bijna zestien is, verandert alles. Opeens wordt ze niet meer behandeld als kleine zusje en mag ze eindelijk naar de gave feestjes mee waar haar broer en Jeremiah en Conrad ieder jaar heen gaan. Jeremiah is een van Belly’s beste vrienden, ze kan met hem overal over praten. Maar toch voelt deze vakantie alles anders aan. Waarom gedraagt Conrad zich als een klootzak? Belly is allang over haar stiekeme verliefdheid voor Conrad heen, toch? Of niet… Dan ontmoet Belly Cam, een jongen die haar eindelijk ziet staan. Maar aan het eind van de vakantie verandert alles opeens weer en komt Belly er eindelijk achter waarom iedereen zich anders gedroeg.

Dit boek had ik ook alweer heel lang op mijn verlanglijstje staan. Toen ik hem op de boekenbeurs tegenkwam, kon ik hem dan ook niet laten liggen. In Amerika wordt heel erg geraved over deze boeken. De Summer serie is daar ontzettend populair. Ik kan heel goed begrijpen waarom. Het boek las als een trein. Ik wilde weten wat er ging gebeuren en vond het een heerlijk luchtig verhaal. Zeker geschikt voor op het strand in de zomer, maar met deze koude winterdagen is het ook een leuk boek. Ik kan hem alleen maar heel erg aanraden als je van lekker zomerse boeken houdt met romantiek. Ik kan niet wachten om het tweede deel te lezen!