Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Thriller

Sub Rosa – Emilie Schepp

Emily van de Adorable Bookclub las de nieuwste thriller van de bekende thriller-auteur Emilie Schepp. Ben jij op zoek naar een spannende thriller waarin je jezelf helemaal kan verliezen? Dan is Sub Rosa misschien wel iets voor jou!

Waar gaat Sub Rosa over?

Via YouTube wordt een filmpje verspreid van een jonge man met explosieven om zijn lijf. De bom ontploft voordat de politie arriveert. Het is het vierde lid van een crimineel netwerk dat in korte tijd is vermoord. Maar is het dezelfde dader? Het onderzoek loopt stroef: niemand weet iets of heeft iets gezien. Als Jana Berzelius erbij wordt betrokken, realiseert zij zich dat de zaak rechtstreeks met haarzelf te maken heeft. Als officier van justitie is het haar taak om de waarheid te achterhalen. Nu krijgt ze onverwachte hulp om juist die waarheid te verbergen…

Deze thriller van Emelie Schepp start direct met een spannende scène: een drievoudige moord die in dit boek moet worden opgelost. Een goed begin, dat de lezer nieuwsgierig stemt.

De zaak behoort toe aan rechercheurs Mia en Patrik, maar ook Jana Berzelius raakt nauw betrokken. En dat blijkt geen toeval. De moord op drie leden van een crimineel netwerk lijkt samen te hangen met de vermoorde jonge man die met een bomgordel om is vastgelegd op YouTube. De politie wil koste wat kost voorkomen dat er meer doden gaan vallen. Maar zitten zij wel op het juiste spoor, door deze twee zaken aan elkaar te koppelen?

Jana Berzelius, waarover Emelie Schepp eerder in haar boeken schreef, zit in een moeilijke persoonlijke situatie. Ze bouwt aan haar relatie met Per, maar vindt het lastig om zich open te stellen, gezien haar onstuimige verleden. Als blijkt dat zij haar verleden nog niet achter zich kan laten omdat er een oude bekende terugkeert in haar leven, loopt de spanning op. Zeker nu blijkt dat de gehele waarheid niet boven tafel mag komen.

Ondertussen heeft Henrik, voormalig partner van Mia, maar nu met verlof, moeite om niet aan zijn werk te denken. Zonder medeweten van anderen, waaronder zijn vrouw Emma, probeert hij informatie over de lopende zaak bij elkaar te sprokkelen. Hoewel Jana hem in het verleden haar dienst heeft bewezen, lukt het nu niet zijn wantrouwen richting haar los te laten. Kan hij de verleiding weerstaan om zich te mengen in het onderzoek?

‘De zaak waar het in Sub Rosa om draait is origineel. Daardoor blijf je als lezer geboeid en ben je benieuwd naar de afloop van het verhaal’

In het begin van dit boek worden er vrij veel karakters voorgesteld en volgen de hoofdstukken elkaar snel op. Iets meer verdieping in de karakters had ervoor gezorgd dat ik me als lezer sneller met hen verbonden had gevoeld, maar dit wordt later in het boek goedgemaakt. Als lezer kreeg ik ook het idee dat ik me meer betrokken zou voelen bij de karakters als ik andere boeken van Emelie Schepp zou hebben gelezen. De informatie heb je niet nodig, maar er komen verschillende personages in Sub Rosa voor, waardoor je de aandacht als het ware moet verdelen.

Desondanks is de zaak die opgelost moet worden origineel, en bleef ik als lezer geboeid en benieuwd naar het einde van het boek. Maar met de kennis van nu, ben ik er vrij zeker van dat Emelie Schepp van plan is ons te trakteren op een vervolg. Des te meer reden om dit boek te lezen…

sub rosa

Titel: Sub Rosa
Auteur: Emilie Schepp