Adorable Bookclub,  Boeken,  Boekrecensies,  Thriller

Stromboli – Saskia Noort

Stromboli Saskia Noort

De afgelopen maand las Emily van onze Adorable Bookclub het nieuwste boek van Saskia Noort: Stromboli. Inmiddels staat het boek in de Bestseller 60, maar is hij ook echt het lezen waard? Je leest het in Emily haar recensie.

Honderdduizenden lezers genieten wekelijks van de column van het schrijversechtpaar Sara Zomer en Karel van Bohemen, waarin ze ogenschijnlijk openhartig verslag doen van hun gezinsleven. Maar achter de façade van hun bohemienbestaan ettert al jaren een dagelijks leven vol afgunst, wrok en zelfs geweld. Na weer een nachtelijke uitbarsting is het genoeg: Sara besluit Karel te verlaten.
Al snel komt Sara alleen te staan – niemand wil nog iets met haar te maken hebben. Om haar leven weer op de rails te krijgen boekt ze een retraite op het idyllische Italiaanse vulkaaneiland Stromboli. Onder leiding van een wereldvermaarde goeroe geeft ze zich met een bont gezelschap lotgenoten over aan rollenspellen en oefeningen die steeds een stap verder gaan.
Wat een nieuwe start had moeten worden, mondt uit in een afdaling naar regionen van haar verleden die ze het liefst verborgen had gehouden.

Stromboli opent met een spannende flashback die nieuwsgierig maakt: zo’n 20 jaar geleden heeft Sara een nare seksuele ervaring gehad waar later in het boek aan wordt gerefereerd.

Na deze flashback val je als lezer direct in de problemen die Sara en haar gezin kent. Karel komt over als een nare man: het is niet voor niets dat Sara hem achter zich wil laten. De beëindiging van de relatie tussen de twee verloopt niet vlekkeloos en Sara houdt weinig steunende mensen in haar omgeving over. Omdat de beschrijving van het boek spannend overkomt was ik erg benieuwd waar dit toe zou leiden en wat deze scheiding van haar gezin voor Sara zou betekenen.
Het boek blijft echter oppervlakkig. Er wordt veel seks, drank en geweld bijgehaald en waar Saskia Noort eigenlijk op een openlijke manier over seksueel misbruik heeft willen schrijven kwam het op mij enigszins agressief over. De personages die tot dan toe aan de orde komen, zijn niet erg sympathiek. Nadat Sara Karel heeft verlaten komen er enkele columns van hem in het boek naar voren: voor mij niet echt een nodige toevoeging. Saskia Noort bereikt hiermee wel dat je als lezer de ergernis voelt die Sara ook ervaart bij het lezen van de columns van haar ex. Het boek leest makkelijk door en daarom bleef ik nieuwsgierig wat er verder zou gebeuren met Sara en haar gezin.

‘Noort heeft een dappere stap gezet door seksueel misbruik aan het licht te brengen met Stromboli’

Sara vertrekt uiteindelijk naar Stromboli alwaar zij een retraite volgt omdat zij hoopt dat dit haar zal helpen nu zij er alleen voor staat. De karakters die hier worden beschreven zijn vermakelijker maar wat theatraal. De retraite is vrij onrealistisch beschreven en ook hier is het wachten op een climax die er eigenlijk nooit komt. Ik vind het jammer dat hier niet meer met de opgebouwde spanning wordt gedaan.

Saskia Noort heeft een dappere stap gezet door seksueel misbruik aan het licht te brengen met een boek. Voor mij was dit niet de beste manier, echter dat neemt niet weg dat hierover meer geschreven zou mogen worden. Ben jij zelf benieuwd geworden hoe Saskia Noort dit precies heeft aangepakt? Dan is dit boek wellicht iets voor jou!

Stromboli

Titel: Stromboli
Auteur: Saskia Noort