Adorable Bookclub,  Boeken,  Boekrecensies,  Roman

Samen – Julie Cohen

Samen Julie Cohen

Janneke, van onze Adorable Bookclub, heeft het boek Samen gelezen dat geschreven is door Julie Cohen, een boek met een práchtig omslag. Is hij het lezen waard? Je leest het hier!

Op een ochtend die begint als elke andere staat Robbie op, kust zijn nog slapende vrouw Emily en legt een brief voor haar neer. Dan trekt hij de deur achter zich dicht en loopt weg van hun huis, hun leven samen, en hun onverbrekelijke liefde.

De reden achter Robbies daad, wordt duidelijk als het verhaal langzaam terugspoelt naar 1962, door het leven van twee mensen die in elkaar de liefde van hun leven hebben gevonden, maar wier liefde geworteld is in een groot geheim. Een geheim dat tegen elke prijs beschermd moet worden…

Julie Cohen schreef eerder het boek Zij, jij en ik en met Samen belooft de uitgever een boek voor de fans van Jojo Moyes en Liane Moriarty. Daarmee worden hoge verwachtingen geschept. En niet alleen daardoor, maar ook door het prachtige omslag! Don’t judge a book by its cover, maar als het verhaal net zo mooi is als het omslag, belooft het een bijzonder boek te worden. Het valt direct op en je krijgt meteen zin om te beginnen met lezen. En het handige elastiek dat om het boek zat heeft het boek zelfs tijdens mijn vakantie mooi gehouden.

‘Met Samen heeft Julie Cohen een prachtig verhaal geschreven, ik kan niet wachten op haar volgende boek!’

De originele opbouw van het verhaal is misschien wel het opmerkelijkste aan dit boek. Het verhaal begint waar het eindigt en gaat dan langzaam terug in de tijd. Een bijzondere opbouw waar je wel even je aandacht bij moet houden tijdens de wisselingen van tijd, maar juist dat maakt het niet alleen maar een mooi liefdesverhaal, maar een bijzonder verhaal. Bij elk hoofdstuk kom je weer wat meer te weten over het leven van Robbie en Emily en dat er een geheim is wat ze hun hele leven al met zich meedragen. Maar wat dat is wordt tot het eind bewaard. Daarmee laat Cohen zien dat ze niet alleen goed kan schrijven, maar ook bijzonder goed een verhaal in elkaar kan zetten.

Robbie en Emily zijn personages die je al vanaf het eerste hoofdstuk in je hart sluit. Ze zorgen voor elkaar en ondanks alles wat ze mee hebben gemaakt, samen maar ook alleen, horen ze bij elkaar. Elk nieuw hoofdstuk onthult een stukje over de liefdesgeschiedenis tussen Robbie en Emily en elke keer realiseer je je weer hoe speciaal deze is. Het is niet alleen een mooi liefdesverhaal, maar er komen ook serieuze thema’s naar voren. Zoals alcoholverslaving, adoptie, dementie, scheiding, ongewenste kinderloosheid. Thema’s waar de hoofdpersonages mee te maken krijgen en, zonder te veel te verklappen, invloed hebben op hun leven en de ontwikkeling van het verhaal.

Met Samen heeft Julie Cohen een prachtig verhaal geschreven, met een bijzondere en originele opbouw. Ondanks dat je je gedachten er wel goed bij moet houden, leest het verhaal erg prettig en sluit je de hoofdpersonages al snel in je hart. Ik kan niet wachten op het volgende boek van Julie Cohen!

Samen

Titel: Samen
Auteur: Julie Cohen