Sonny Boy – Annejet van der Zijl

Sonny BoyTitel: Sonny Boy
Auteur: Annejet van der Zijl
Verschenen: 2004
Pagina’s: 220
Uitgever: Nijgh & Van Ditmar

In de herfst van 1998 zien Waldemar Nods en Rika van der Lans elkaar voor de eerste maal. Het is een ontmoeting tussen twee werelden: hij is zwart, zij blank; hij nog geen twintig, zij al bijna veertig; hij is een student uit het exotische Suriname, zij is oerhollands, getrouw en moeder van vier kinderen. Als blijkt dat zij zwanger is van haar zwarte kostganger is het schandaal niet te overzien. De prijs is hoog; Rika verliest haar kinderen, Waldemar zijn geliefde vaderland. Toch weten ze midden in crisistijd een voorspoedig bestaan op de bouwen met elkaar en hun zoon Waldy, hun eigen ‘Sonny Boy’. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit. Terwijl grootmoeder zich ooit ontworstelde aan haar joodse slavenhouder, wagen Waldemar en Rika na hun leven om joden te redden – met alle consequenties van dien.

Mening over Sonny Boy

Ik had de ontzettend goede film ‘Sonny Boy’ al gezien, en een tijdje na het zien van de film begon het bij mij te kriebelen: ik wilde ook het boek lezen. Het kwam dan ook goed uit dat dit boek ook op de literatuurlijst van Nederlands staan. Twee vliegen in één klap. Dit boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dat zich afspeelt omstreeks de Tweede Wereldoorlog.

De Tweede Wereldoorlog is sowieso een onderwerp wat me aanspreekt, maar op gebied van boeken moet ik er altijd even inkomen en me er toe zetten het boek te lezen. Bij dit boek ging het net zo, maar toen ik eenmaal bezig was vond ik het prachtig en las ik hem in een paar dagen uit. Ik vind het erg mooi hoe in dit boek twee verschillende culturen samensmelten: Rika oerhollands en Waldemar Surinaams. Toch zijn ze een perfect stel en riskeren hun leven om de Joden te helpen, wat niet zo goed afloopt. Het einde vond ik prachtig en ontzettend zielig, maar toch was het een goede afsluiting van een prachtig boek.