Boekrecensies, Roman

Titel: Over!
Auteur: Sheila O’Flanagan
Verschenen: 2000
Pagina’s: 384
Uitgever: The House of Books
Oorspronkelijke titel: Far From Over

Gemma is moeder van twee kinderen. Ze is gescheiden van David en heeft daar nog geen minuut spijt van gehad. Tot David besluit opnieuw te trouwen. Zijn nieuwe vrouw Orla is jong, slank en aantrekkelijk. Haar rol als tweede echtgenote is echter niet wat zij zich ervan voorstelde. Het vooruitzicht altijd in Gemma’s schaduw te leven, bederft haar geluk. David houdt van beide vrouwen. Hij vindt het geen enkel probleem dat Orla in leeftijd niet veel scheelt met zijn tienerdochter uit zijn eerste huwelijk. Pas wanneer Gemma en Orla het op een akkoordje gooien, begrijpt David dat zijn problemen nog maar net begonnen zijn.

Toen ik de achterkant las, had ik zin om het boek te lezen. Een man die niet kan kiezen tussen twee vrouwen, leuk! Het duurde echter heel lang voordat het verhaal op gang kwam. Ik kon mijn aandacht er niet bijhouden en er gebeurde allemaal niet zoveel. Op de helft van het boek komt er een beetje vaart in. Ik had ervoor kunnen kiezen om het boek weg te leggen en het niet uit te lezen. Dat heb ik niet gedaan, omdat ik toch nieuwsgierig werd naar het einde. Dat heeft de schrijfster dan weer goed gedaan. Ik vind het concept: scheiden, man hertrouwt met een véél jongere vrouw ook erg leuk. Dit boek heeft dus mindere kanten, maar zeker ook leuke kanten. Toch was ik blij dat ik het boek uit had. Het las gewoon niet zo vlot en dat kwam denk ik ook mede door de soms stroeve Nederlandse vertaling. Dit is zeker geen boek dat je binnen één dag uit kunt lezen, zo lang houd je je aandacht er gewoon niet bij. Jammer, het had denk ik een heel leuk boek kunnen zijn!

Rating: 2,5/5