Boekrecensies,  Fantasy

Mr. Zombie (Warm bodies #1) - Isaac Marion Titel: Mr. Zombie (Warm bodies #1)
Auteur: Isaac Marion
Verschenen: februari 2011
Pagina’s: 272
Uitgever: The house of books
Originele titel: Warm bodies

R was ooit een jonge zakenman. Nu is hij een zombie. Hij heeft geleerd ermee te leven. Helaas is eten niet meer zo’n aangename bezigheid. R woont op een verlaten vliegveld, samen met andere lotgenoten. De wereld is bijna op zijn eind, de steden zijn verwoest en leeg. Tijdens een jacht op voedsel – iedereen die niet veilig binnen zit – ontmoet R Julie. Hij heeft zojuist de hersenen van haar vriendje opgeslokt, maar om redenen die hij zelf niet helemaal begrijpt wil hij Julie redden. Zij is een stoer meisje met een sprankelende energie. R wordt verliefd.
Wij zijn klaar om te vechten.

Mening over Mr. Zombie

Een romantisch zombie boek. Dat is eigenlijk wat dit boek is. Het verhaal begint erg grappig en wordt naar mate je verder het verhaal in gaat, steeds serieuzer. R is een jongen die voor een zombie erg spraakzaam is. Je leest zijn gedachtes door het boek heen en merkt dat hij een erg grappige en interessante manier van nadenken heeft. R woont op het vliegveld samen met andere zombies. Zijn beste vriend daar is M. Ze weten niet meer hoe zij echt heten. Maar beide weten ze nog dat hun naam met een R en M begint. Ook praten ze heel haperig. Dit wordt in het boek aangeduid met… extra… veel ….
De zombies moeten natuurlijk ook eten. Ze gaan dan in een grote groep op jacht. En eten de hersenen van mensen op en het vlees. De hersenen eten ze op zodat zij zichzelf nog even levend voelen. Door de hersenen zien zij namelijk de herinneringen van die persoon. Maar dan komt R Julie tegen in de hersenen van iemand. En hij voelt zich anders. Het begin van een grote verandering.

Het boek is best lastig om te begrijpen en zeker niet een boek om even snel tussendoor te lezen. De stukjes wisselen zich snel af en vaak is R ineens in gedachten samen met degene waar hij de hersenen van op at. Dit is soms een beetje verwarrend omdat je dan ineens in een andere wereld bent. Daarnaast is het wel erg leuk om te lezen hoe R zijn verandering mee maakt. Je merkt dat hij zich anders gaat gedragen en je gaat zelfs met hem meeleven.
Het blijft een soort romantisch verhaal. Het verhaal is zeker niet eng en de gedachte achter het verhaal vind ik erg mooi. Doordat het een beetje rommelig is geschreven vond ik het heel soms lastig door heen komen. Gelukkig was de rest van het boek goed te doen en lees je hem uiteindelijk vrij snel uit. Door de manier waarop het is geschreven is het erg goed te lezen voor volwassenen. Het is niet kinderlijk geschreven.
Het is een leuk en apart boek. Ik heb nog nooit een zombie boek gelezen dat op deze manier wordt beschreven. Heerlijk hoe je meedenkt en leeft met R. Een boek voor zombielovers? Nee, dat denk ik niet. Maar zeker voor mensen die zo nu en dan iets anders willen lezen dan de meeste boeken.

Rating: 3.5/5