In vrije val – Nicola Moriarty

In vrije val Titel: In vrije val
Auteur: Nicola Moriarty
Verschenen: april 2014
Pagina’s: 320
Uitgever: De Fontein Romans & Spanning

Andy is dood. En nu moeten zijn verloofde Belinda en zijn moeder Evelyn verder met hun leven. Maar hoe? Belinda sluit zich op in haar flat, ervan overtuigd dat zijn dood háár schuld is. Het helpt ook niet dat Andy’s moeder dat luidkeels verkondigde op de begrafenis. Een serie onverklaarbare gebeurtenissen overtuigt haar ervan dat als Andy er zelf niet meer is, zijn geest in elk geval nog wel rondwaart. Maar is zijn laatste geschenk aan haar genoeg om haar weer vaste grond onder de voeten te geven? Evelyn reageert op het nieuws door winkeldiefstal te plegen (één keer maar), een zondebok te zoeken (Belinda, natuurlijk), en een parachutesprong te gaan maken (dat leek heel logisch, op het moment zelf). In vrije val beseft ze dat haar houding naar Belinda toe geen schoonheidsprijs verdient. Maar dat hardop zeggen gaat méér moed kosten dan ze nodig had om uit een vliegtuig te springen…

Mening over In vrije val

Je leest afwisselend hoofdstukken van Belinda (Andy’s verloofde) en Evelyn (Andy’s moeder). Leuk vind ik dat altijd, want zo leer je meerdere hoofdpersonages goed kennen. Je weet niet waarom Andy dood is en hoe hij om het leven is gekomen, dat maakt het boek spannend. Evelyn geeft Belinda (ook wel Belle genoemd in het boek) de schuld van Andy’s dood. Na de begrafenis spreken ze elkaar niet meer. Ze verwerken de dood van hun geliefde allebei op een totaal andere manier.

Het begin van het boek is wat stroef en daar baalde ik van. Ik vind het altijd erg vervelend als ik niet meteen ‘in een boek zit’. Toen ik me eenmaal door de eerste hoofdstukken had geworsteld, kon ik niet meer stoppen met lezen en binnen een dag had ik het boek uit. Sommige verbanden vond ik wel wat toevallig, maar over het algemeen vond ik het een geloofwaardig verhaal. Toen ik door de eerste paar hoofdstukken was, kon ik me goed inleven in hoofdpersonage Belle. In de moeder van Andy wat minder, omdat ik haar nogal een koud en onaardig persoon vond. Daar is wel een verklaring voor, maar dat weet je pas als je wat verder bent in het boek.

In het boek verwacht je veel verdriet, omdat de dood van Andy toch wel centraal staat. Toch vond ik dat alles meevallen. Natuurlijk zijn Belinda/Belle en Evelyn in rouw, maar toch stralen ze allebei veel kracht uit. Het beste van het boek vond ik de laatste paar hoofdstukken. Daar valt het boek als een puzzel in elkaar. Toen ik het boek dichtsloeg, was mijn eerste gedachte dan ook: ‘Oh, mooi plot!’

Klik hier voor meer recensies van de boeken van Nicola Moriarty.