Auteur: Anna Todd
Verschenen: maart 2015
Pagina’s: 528
Uitgever: Boekerij
Oorspronkelijke titel:
After

De achttienjarige Tessa Young heeft haar vriendje en overbezorgde moeder achtergelaten om te gaan studeren aan de universiteit van Washington. Dit had ze al jaren gepland en ook de rest van haar toekomst lijkt al helemaal vast te liggen. Maar dan ontmoet ze Hardin. Hij is onaardig en zit onder de tattoos en piercings.

Zonder dat ze het wil weet Hardin een grote passie in Tessa naar boven te halen. Ze leert zijn wilde en romantische kant kennen en wordt gedwongen een keuze te maken tussen haar vertrouwde jeugdvriendje Noah, en een toekomst die spannend, nieuw en onbekend is…

Mening over Hier begint alles

Een fanfiction over One Direction? Toen ik dat hoorde, werd ik meteen heel nieuwsgierig. Ik ben helemaal niet zo’n fan van One Direction, maar toch was ik erg benieuwd naar After van Anna Todd. Todd is megafan van de band en besloot een fanfictie te schrijven op WattPad, een app/website waar schrijvers hun verhalen posten om te laten lezen aan de wereld. After en de volgende drie delen doen het ontzettend goed in Amerika en er zijn zelfs al filmrechten verkocht.

Hier begint alles gaat dus over de keurige Tessa Young die gaat studeren. Ze heeft een vriendje, Noah, die als perfecte schoonzoon wordt aangezien door haar moeder. Dan ontmoet Tessa Hardin, een brutale jongen die onder de piercings en tattoo’s zit. Niet echt het type waar Tessa normaal gesproken op zou vallen. Hardin heette in de eerste versie op WattPad Harry, maar dit moest ze veranderen om juridische redenen. Niall werd Nate, Louis werd Logan, Liam werd Landon en Zayn werd Zed. De jongens zijn in het boek geen lid van een boyband, maar zijn gewoon studenten. Als je niet weet dat het boek een fanfictie van One Direction is, zou je het niet merken denk ik.

‘Ik wist niet goed wat ik van Hier begint alles moest verwachten’

Ik wist niet goed wat ik van Hier begint alles moest verwachten: ik ging er eigenlijk blanco in. Ik begon met lezen en ik kon niet meer stoppen. Todd sleurde me in de wereld van Tessa en Hardin. Een stel dat elkaar niet kan uitstaan, maar stiekem eigenlijk ook niet zonder elkaar kan. Het boek leest heerlijk weg en ik leefde helemaal mee met Tessa. Ik werd boos op Hardin, maar ik werd ook verliefd op hem. Ik vind de boeken hetzelfde gevoel geven als Wacht op mij en Ga voor mij, dus als je die leuk vond, moet je de After serie ook zeker gaan lezen. Er zit een sexy randje aan het boek, wat ik persoonlijk best goed neergezet vind door Todd. Na Vijftig Tinten zijn zulke soort boeken de grond uitgeschoten als paddenstoelen en ik was het eigenlijk wel weer een beetje beu, totdat ik After las. Er zitten zeker overeenkomsten in tussen After en 50 Shades: Vijftig tinten speelt zich af in Seattle, After ook.

Ana Steele wil een carrière in de uitgeverijwereld, Tessa Young ook. Christian Grey en Hardin Scott hebben allebei nachtmerries vanwege een trauma uit hun jeugd en zijn allebei snel kwaad en geobsedeerd door hun vrouwen Ana en Tessa. Bovendien hebben ze allebei nog nooit een echte relatie gehad en houden ze allebei heel erg van seks, terwijl Ana en Tessa nog nooit seks hebben gehad. Een groot verschil? In Hier begint alles komen geen handboeien en andere gekke speeltjes aan bod. Thank God! Hier zat ik namelijk echt niet op te wachten. Ik kan in ieder geval niet wachten om deel 2 van After (Je kan niet leven zonder hem) te gaan lezen, die in mei al uitkomt.

Klik hier voor alle recensies van de boeken van Anna Todd.