Boekrecensies, Roman

Titel: Portret van een vrouw
Auteur: Jojo Moyes
Verschenen: september 2015
Pagina’s: 432
Uitgever: Fontein
Originele titel: The Girl You Left Behind

Terwijl de Eerste Wereldoorlog Frankrijk verscheurt en haar grote liefde Édouard vecht aan het front, is Sophie de steun en toeverlaat van haar familie. Wanneer in 1916 de Duitsers hun intrek nemen in het familiehotel dat Sophie runt met haar zus, raakt de Kommandant gefascineerd door Sophie en door het schilderij dat Édouard van haar maakte vóór de oorlog. Maar de aandacht van een Kommandant zet Sophie’s leven en reputatie op het spel… Bijna een eeuw later krijgt Liv een schilderij van haar man David, vlak voor zijn plotselinge dood. Het betekent alles voor haar, want dit portret van een jonge vrouw is een herinnering aan hun gelukkige, korte samenzijn. Maar dan komt de donkere en door passie verscheurde geschiedenis van het schilderij aan het licht, en opeens dreigt Liv opnieuw alles kwijt te raken…

Yara:
YES!  Eindelijk een nieuwe Jojo Moyes. Ik heb alle boeken van haar (die in het Nederlands uit zijn gekomen) gelezen en ben onwijs fan van Jojo. Ze is een briljante schrijfster en weet je op het juiste punt te raken en mee te slepen in haar verhaal.

Het verhaal liep vanaf de eerste bladzijde al prima. Een goed tempo, een fijne schrijfstijl en een boeiend verhaal. In het eerste deel leer je de Franse Sophie kennen, ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Wanneer dit deel ten einde komt weet je zoveel van haar dat je haar als een persoon hebt leren kennen. In het tweede deel lees je over Liv, dit verhaal speelt zich af in het heden. Met Liv voel ik een hele sterke connectie: haar personage spreekt me zó erg aan. Haar verhaal raakt me tot op het bot.

Uiteindelijk komen beide verhalen samen, en hoe! Vanaf dit moment was ik continu in spanning, omdat ik wilde weten hoe het zou aflopen. Zou het allemaal goed komen? Of juist niet? Wat een spanning weer, jeetje. Gelukkig las Tedje het boek ook en kon ik er over praten. Fijn, zo’n leesbuddy. Dit was echt weer een typisch Jojo Moyes verhaal. Je hebt halverwege een droomscenario in je hoofd van hoe het verhaal zal aflopen, maar blijft je gedurende het hele verhaal afvragen hoe het nou afloopt. Eenmaal bij het einde loopt het vaak af zoals jij dacht, met net wat kleine veranderingen.

Ik hoop dat er nog véél meer boeken van Jojo verschijnen komende tijd. Jojo is niet weg te denken uit de boekenwereld, ze is een geweldige romanschrijfster. Portret van een vrouw is niet alleen een praaltje in je boekenkast, ook het verhaal zul je altijd met je meedragen.

Tedje:

Op mijn vakantie kwam ik voor het eerst in aanraking met een boek van Jojo Moyes: Voor jou. Wat een prachtig boek was dat! Ik heb gelachen, maar ook zeker gehuild bij dat boek. Toen we voor Adorable Books Portret van een vrouw mochten lezen, wist ik dat ik hem ook wilde lezen.

Jojo Moyes heeft de gave om van een verhaal iets heel bijzonders te maken. Ik kan me vaak heel goed inleven in een boek, maar bij boeken van Jojo heb ik dat net even wat extra. Ze omschrijft alles erg gedetailleerd, alsof je het gevoel hebt dat je er echt bij bent. Ze weet je spanningsboog zo vast te houden dat je het boek eigenlijk niet meer wil wegleggen. Dat vind ik ultiem genieten: dat een schrijver je zo vast kan houden. Een echte kunst! Ik vond het heel leuk om afwisselend over Sophie en dan weer over Liv te lezen. Af en toe komen er ook nog perspectieven voorbij van andere personages in het boek. Leuk!

Het hele verhaal draait eigenlijk om één specifiek schilderij. Het schilderij waar Sophie is afgebeeld en dat Liv in haar huis heeft hangen. Aan dit schilderij zitten allerlei herinneringen en is de rode draad door heel het boek. Heel bijzonder hoe Jojo de twee verhalen door elkaar heeft verweven en hoe alles op een gegeven moment op zijn plek valt. Chapeau! Ik heb het boek met heel veel plezier gelezen en het was absoluut niet voorspelbaar vond ik. Portret van een vrouw is een van de mooiste boeken die ik de laatste tijd heb gelezen!

Winnen!!
We hebben echt een héle leuke winactie voor jullie in petto. Vorige week konden jullie al de recensie van Voor jou lezen, en nu mogen we een onwijs leuk pakketje weggeven waar Voor jou én Portret van een vrouw in zitten. Hoe cool? Wil jij binnenkort deze fijne romans in jouw bezit hebben? Het enige wat je hoeft te doen is een reactie achterlaten (en vul een geldig e-mailadres in) en vertel ons waarom jij dit pakket graag wil hebben!

Meedoen kan tot en met 2 oktober. De winnaar ontvangt persoonlijk bericht van ons. Over de uitslag kunnen we niet corresponderen.