Piece of Kate – Emily Lichthart

Piece of KateTitel: Piece of Kate
Auteur: Emily Lichthart
Verschenen: april 2015
Pagina’s: 272
Uitgever: Luitingh-Sijthoff

Na een berg vergeefse sollicitaties gooit de 28-jarige Katherina – Kate – Smit het roerom: ze begint een taartenwebshop. Wanneer haar kersverse site getipt wordt door een hippe glossy is deze binnen de kortste keren een grote hit.
Al snel opent Kate ook een echte winkel. Als vervolgens een buitengewoon charmante zakenman in haar zaak wil investeren, lijken al haar wensen uit te komen. Ineens bevindt Kate zich in de wereld van filmfestivals, BN’ers, deftige grachtenpanden en buitenlandse reisjes.
Het succes heeft wel een keerzijde: Kate stort zich zo halsoverkop in dit nieuwe avontuur dat ze de controle dreigt te verliezen. En dan blijkt het gezegde `be careful what you wish for’ maar al te waar…

Mening over Piece of Kate

Kate is werkeloos en op zoek naar een baan. Ze heeft al een hele hoop sollicitaties verstuurd naar verschillende middelbare scholen om aan de slag te kunnen als Engels docent. Want dat is wat ze het liefste wil. Toch? Als haar vriendin haar op het idee brengt om een taartenwebshop te openen, denkt Kate hierover na. Bakken is wel haar allerleukste hobby, wil ze hier haar beroep van maken? Ze waagt een poging en opent een webshop. Binnen 24 uur is de webshop ontzettend populair. De bestellingen stromen binnen en verschillende magazines kloppen bij haar aan voor een interview. Ze wordt uitgenodigd voor de gaafste feestjes en staat dag en nacht in de keuken. Als ze een aanbod krijgt van een televisiestation en een zakenman die in haar willen investeren, lijkt er niets meer fout te gaan. Ze opent een winkel en het idee voor een tweede winkel staat ook al vast. Maar dan blijkt dat Kate iets over het hoofd heeft gezien en is heel haar business in gevaar. Hoe gaat ze zich hier ooit uit redden?

Piece of Kate is een heerlijke roman om even tussendoor te ontspannen. Ik zelf houd echt van bakken. Het leek me dan ook ontzettend leuk om een boek te lezen over iemand die een taartenwebshop begint en later nog een winkel opent (hello big dreams!). Mij lijkt het geweldig om deze baan te hebben. Het verhaal is luchtig en leest prima door. Wel is het af en toe ongeloofwaardig. Kom op, hoe reëel is het dat je webshop 24 uur na lancering – dat vrijwel in stilte gebeurde – meteen ontzettend veel bestellingen binnenkrijgt? En niet lang daarna ook nog eens een winkel opent en een eigen tv-show op TLC krijgt? Maar toch vond ik het een vermakelijk verhaal. Het is een klein beetje voorspelbaar, maar dat haalt het leesplezier niet weg. Dit boek is gewoon heerlijk om even te ontspannen en te ontsnappen aan de werkelijkheid. Een perfect boek om even weg te dromen bij al die lekkernijen die constant genoemd worden in dit boek. Ja, als je dit boek leest, krijg je heel veel zin in cupcakes en taarten.