Boekrecensies,  New Adult

Het boek van Tess – Miriam Bruijstens

Het boek van TessTitel: Het boek van Tess
Auteur: Miriam Bruijstens
Verschenen: 28 januari 2015
Pagina’s: 131
Uitgever: Clavis

Ontmoet Tess, 23 jaar. Tess schrijft, Tess leeft en Tess doet. Dat laatste vooral, zonder veel na te denken over de gevolgen van haar acties. In het boek van Tess maak je een zomer lang mee hoe Tess inspiratie opdoet voor haar boeken. Want om auteur te kunnen worden, moet je wel zorgen dat je zelf ook veel meemaakt, vindt ze. In haar eentje onderneemt ze gevaarlijke avonturen, met haar vriendinnen komt ze in bizarre situaties terecht en berooft ze een fontein. Gelukkig ontmoet ze iemand die haar rust geeft en haar na laat denken over haar leven. Aan hem vertelt ze haar grootste geheim.

Mening over Het boek van Tess

Tess is 23 en klaar met studeren. Ze wil haar boek schrijven en moet daarvoor inspiratie op doen. Hiervoor doet ze de gekste dingen. Gevaarlijke dingen, overal ja op zeggen… Op deze manier maakt Tess een hoop mee. In haar notitieboekje schrijft ze alles op. Het zou maar net in haar boek kunnen komen. Daarnaast heeft Tess 2 goede vriendinnen en vooral geen vaste relatie.
Proza, gedichten… Ik wist niet helemaal in het begin of dit wel mijn boek zou zijn en was eigenlijk een beetje bang om hier in te beginnen. Gelukkig heb ik toch die stap genomen, ik wilde een keer iets anders lezen dan ik normaal deed en mij niet laten tegenhouden door gedichten die er bij zouden staan. Ook ben ik nu ontzettend blij dat ik dit boek heb gelezen. De gedichten die tussendoor erin staan vond ik ontzettend mooi en heb ik meerdere malen gelezen. Daarnaast ben ik echt dol op de schrijfstijl van Miriam, ze schrijft heel simpel en toch heeft ze een heel eigen stijl. Ze beschrijft alsof je telkens kleine stukjes uit Tess haar leven ziet. Op de manier waarop je het leest sta je er zelf naast, en kom je af en toe weer terug om te kijken hoe het nu weer met Tess gaat en wat ze aan het doen is. Het is niet helemaal een lopend verhaal, en toch weet je wat Tess de hele zomer heeft gedaan. Na de eerste paar pagina’s dacht ik dat Tess echt een losbandige chick was, later kom je er achter hoe Tess echt in elkaar zit. Het verloop zit prachtig in elkaar en is echt fascinerend om te lezen.
Nog een positief punt uit het boek zijn de quotes die erin staan. Ik heb er zelfs een aantal overgeschreven omdat ik ze zo goed vond. Ze zijn om over na te denken en passen goed bij het verhaal.

Miriam heeft mij echt positief verbaasd. Ik heb met zo veel plezier dit boek zitten lezen! Een aantal dingen van Tess herkende ik van mezelf. Daarnaast kon ik mij heel goed voorstellen dat Tess echt bestaat. Dat ze hier ergens rondloopt en dat iemand al die dingen ook doet. Ik ben dol op Tess en zou graag nóg meer over haar te weten willen komen.

Klik hier voor alle recensies van de boeken van Miriam Bruijstens.