MorgenroodTitel: Morgenrood
Auteur: Stephenie Meyer
Verschenen: 2011
Pagina’s: 603
Uitgever: Boekerij
Originele titel: Breaking Dawn

Je hoeft niet bang te zijn,’ mompelde ik. ‘Wij horen bij elkaar.’ Ik werd helemaal overweldigd door de waarheid van mijn eigen woorden. Dit moment was zo perfect, zo volmaakt, dat er simpelweg niet aan getwijfeld kon worden. Hij sloeg zijn armen om me heen en drukte me tegen zich aan, als zomer en winter. Ik had het gevoel dat elk zenuwuiteinde in mijn lichaam onder stroom stond. ‘Voor altijd,’ beaamde hij. Bella Swan heeft een roerig jaar vol verleidingen, verlies en strijd achter de rug en staat nu voor het ultieme keerpunt. Ze wordt verscheurd door haar intense passie voor Edward enerzijds en haar grote vriendschap met Jacob anderzijds. Kiest ze voor de duistere maar verleidelijke wereld van de onsterfelijken, of besluit ze toch een volledig menselijk en dus sterfelijk leven te leiden? Bella is de schakel geworden in het eeuwigdurende conflict tussen de weerwolven en de vampiers. Haar keuze bepaalt het lot van beide stammen. Morgenrood is het verbazingwekkende slot van het passionele en meeslepende liefdesverhaal van Bella en Edward, dat begon met Twilight, Nieuwe maan en Eclips. In Morgenrood worden de geheimen en mysteries van deze adembenemende serie eindelijk onthuld.

Let op: deze recensie bevat spoilers. Heb je de voorgaande delen niet gelezen? Klik dan hier voor de recensie van deel 1, Twilight.

De eerste drie boeken uit de Twilight-saga had ik al een tijd terug gelezen. Daarna had ik écht even een pauze nodig. Ik vind het verhaal leuk, maar de verhaallijnen zijn ontzettend langdradig en gedetailleerd: Iets waarbij ik snel verveeld raak. Dit vierde deel verbaasde me ontzettend. Na een paar jaar verkering trouwen Bella en Edward met elkaar, iets wat natuurlijk niet het makkelijkste is, aangezien Edward een vampier is.

‘Met Morgenrood is de Twilight-serie super goed afgesloten!’

Na een prachtige bruiloft gaan Bella en Edward of huwelijksreis, en daar komt Bella tot de conclusie dat ze zwanger is. Deze zwangerschap is ontzettend moeilijk, en om Bella te redden moet zij in een vampier verandert worden. Daarna volgt een stuk uit hun ‘perfecte’ samenzijn, dat onderbroken wordt door de Volturi vampiers uit Italië. Dit verhaal is een stuk sneller, interessanter en er gebeurt gewoon meer. Het verhaal is natuurlijk een liefdesverhaal, en de gevechten die volgen met de Volturi gaan er niet heftig aan toe. Toch bleef ik verder lezen, omdat ik in spanning bleef. Super dat de serie met zo’n mooi boek is afgesloten, hierdoor kijk ik toch terug op een prachtig verhaal.

Rating: 4.5/5