Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Fantasy,  Young adult

Mijn hart van ijs – Jen Minkman

Sanne van de Adorable Bookclub las het boek Mijn hart van ijs van Jen Minkman. Een modern sprookje over familie, vriendschap en liefde. Benieuwd wat Sanne ervan vond? Lees nu haar recensie!

Waar gaat Mijn hart van ijs over?

Een eeuwenoude vloek teistert al sinds de middeleeuwen de Oostenrijkse vallei waar Magda woont. Tijdens de carnavalsweek verdwijnen er kinderen, die volgens de legende door een berggeest worden ontvoerd en nooit meer terugkeren. Als Magda’s broertje Tobias spoorloos verdwijnt, gaat ze op zoek naar een manier om hem te redden. Jaren geleden is de tweelingbroer van haar vader ook op mysterieuze wijze verdwenen en Magda weigert zich erbij neer te leggen dat de vloek voor de tweede keer haar familie treft.

Om Tobias te redden, moet ze echter de sluimerende krachten aanspreken die ze sinds haar vroege jeugd heeft weggestopt. Het hele dorp gelooft dat ze een heks is… en Magda vreest dat de dorpelingen gelijk hebben. Kan ze haar talenten aanwenden om Tobias te redden? En waarom krijgt ze steeds vaker nachtmerries over een heks die in 1586 in de vallei op de brandstapel is beland?

Ik wil al tijden iets lezen van Jen Minkman, want als er een naam is die al jaren voorbij komt op social media is zij het wel! Nu kreeg ik de kans om haar nieuwste boek Mijn hart van ijs te lezen, uitgegeven door Hamley Books. Vol smart begon ik aan het boek om te zien of Jen echt zo goed schrijft als wat ik van haar zag deed verwachten… en ik werd niet teleurgesteld!

Het lezen van dit boek was echt een nostalgische ervaring, want vroeger las ik vaak dit soort avonturenverhalen waarin je jezelf helemaal kan verliezen. Daarnaast lees ik tegenwoordig vrijwel alleen maar e-books en dat vind ik fijn, maar zo’n prachtig vormgegeven boek met een hardcover in je hand hebben, voegt toch echt wel wat toe aan de ervaring. En dat het een modern sprookje is, kan ik alleen maar beamen!

“Iedereen is bang voor dingen die ze niet kennen.”

Magda gaat op avontuur om haar broertje te redden. Het geheel speelt zich af in Oostenrijk (op bestaande plekken, wat ik altijd leuk vind in boeken), maar in een wereld die toch een beetje anders is dan de onze (tenzij iemand me bewijs kan leveren dat magie bestaat, dan neem ik dit terug). Omdat Jen een doorgewinterde (see what I did there?) auteur is, was de wereld ontzettend goed neergezet. Nergens overbodige details of informatie, alles werd op zo’n manier geïntroduceerd dat het heerlijk doorlas en alles wat ter sprake kwam bleek relevant voor het verhaal. Knap gedaan!

‘Mijn hart van ijs had nergens overbodige details of informatie, alles werd op zo’n manier geïntroduceerd dat het heerlijk doorlas’

Er zat een duidelijke heldenreis in het verhaal en door de manier van schrijven had ik echt het gevoel dat ik naast Magda door deze winterse wereld liep. Het enige wat mijn dramatische schrijversbrein miste was meer actie op het einde. Nog steeds was het spannend, maar als je sec kijkt naar wat er gebeurde, kwamen de personages er misschien iets te makkelijk vanaf. De twist die na de climax kwam, vond ik dan weer ontzettend hartverwarmend.

Al met al een erg leuk boek waar je je een paar uur in kan verliezen deze winter. Vier sterren voor Magda en haar avontuur. O, enne… leuk dat de Hamleykat een bijrol kreeg, haha!

mijn hart van ijs

Titel: Mijn hart van ijs