Middernachtbibliotheek
Boeken,  Boekrecensies

Middernachtbibliotheek – Matt Haig

Op 1 juni verschijnt het nieuwe boek van Matt Haig: Middernachtbibliotheek. Dit boek is super populair en wordt goed beoordeeld. Ik vertel je er meer over in deze recensie!

Waar gaat Middernachtbibliotheek over?

Nora wordt overweldigd door het gevoel dat ze in haar leven verkeerde keuzes heeft gemaakt, en iedereen teleurstelt. Wanneer ze in de Middernachtbibliotheek terechtkomt, een plek tussen leven en dood, krijgt ze de kans om te zien op welke vele manieren haar leven anders had kunnen verlopen. Elk boek dat ze openslaat neemt haar mee naar een ander leven: waarin ze Olympisch zwemkampioen is, wél bij haar ex is gebleven of haar droom om gletsjeronderzoeker te worden daadwerkelijk heeft waargemaakt. In elk bestaan probeert ze haar weg te vinden. Terwijl ze door de Middernachtbibliotheek struint moet ze de ultieme vraag onder ogen komen: wat maakt het leven de moeite waard?
Middernachtbibiliotheek is een betoverende en hartverwarmende roman die toont dat er altijd nog andere mogelijkheden zijn als je het somber inziet. Een ode aan het leven, ook als dat gebreken vertoont.

Middernachtbibiliotheek draait om Nora, een jonge vrouw waarbij alles wel mis lijkt te gaan. Ze heeft het gevoel alsof ze de verkeerde keuzes heeft gemaakt: ze had Olympisch zwemkampioen willen zijn, ze had misschien toch wel bij haar ex moeten blijven. Of had ze haar droom om gletsjeronderzoeker te worden moeten waarmaken? Op een avond wordt het leven haar te veel en besluit ze zichzelf precies om middernacht van het leven te beroven. Opeens gebeurt er iets geks: ze bevindt zich in de Middernachtbibiliotheek. Een plek tussen leven en dood, waar ze al die levens had kunnen proberen waar ze van had gedroomd. Heeft ze de juiste keuzes gemaakt? Zit er een leven bij waar ze echt gelukkig is?

Allereerst vind ik dat Middernachtbibliotheek een trigger warning nodig heeft. Het boek gaat namelijk heel diep in op de depressieve gevoelens die Nora ervaart en ik vind dat best heftig. Ik word er zelf best verdrietig van. Matt Haig bespreekt in zijn boeken vaker zulke heftige thema’s: hij is namelijk zelf depressief geweest en wilde niet meer leven.

Klik hier om Middernachtbibliotheek te bestellen via Bol.com!

Middernachtbibliotheek is een super origineel verhaal. Wat dit boek bijzonder maakt is het hele concept van de middernachtbibliotheek. Hoewel Haig zware thema’s bevat, staat juist de wil om te leven centraal. Dit boek is eigenlijk een ode aan het leven. De auteur wil je laten zien dat het leven het waard is. Je voelt veel empathie voor de hoofdpersoon en kan alleen maar hopen dat ze het leven vindt dat ze wil hebben. Of dat ze de wil terugvindt om te leven. Door de fijne schrijfstijl van de auteur heb je dit boek binnen een mum van tijd uit.

‘Middernachtbibliotheek is mijn favoriete boek van 2021’

Middernachtbibiliotheek is een prachtig boek. Ik heb het soms met een knoop in mijn maag gelezen, juist omdat ik denk dat veel mensen van mijn generatie met dezelfde vraag worstelen. Heb ik wel de juiste keuze gemaakt? Is dit het wel? Toen ik het boek uit had bleef het verhaal lang in mijn hoofd rondspoken. Ik heb het meermaals aangeraden aan anderen en ik kan het boek ook alleen maar aan jou aanraden. Dit boek is zeker mijn favoriete boek van 2021, geen enkel boek kan dit bijzondere verhaal overtreffen.

Middernachtbibliotheek

Titel: Middernachtbibliotheek
Auteur: Matt Haig