Boekrecensies

Kerstmis vier je thuis – Tineke Beishuizen

Hoewel de Kerstdagen inmiddels achter de deur zijn, hebben veel mensen nog een paar dagen vrij en staat tenslotte vrijwel overal de kerstboom nog. Daarom kon ik het niet laten om een recensie te delen van het boek Kerstmis vier je thuis, dat geschreven is door Tineke Beishuizen.

Waar gaat Kerstmis vier je thuis over?

Deze drie feelgoodverhalen van Tineke Beishuizen geven glans aan de feestdagen. De perfecte roman voor wanneer het buiten schemert en de lichtjes in de kerstboom schitteren. Een moeder is bezig met de voorbereidingen voor het kerstdiner. Maar bij familiefeesten, zeker met drie volwassen kinderen en hun onwelwillende partners, gaan de dingen vaak niet zoals gepland. Lennie en Bob ontmoeten elkaar vlak voor Kerstmis in een boekhandel. Op weg naar hun eerste date raakt Lennie betrokken bij een ongeluk. Hoe moet ze die leuke man uit de boekwinkel, van wie ze alleen zijn voornaam weet, nu ooit terugvinden? Een man en zijn zwangere vrouw zijn op weg naar haar vader om kerstavond met hem door te brengen, maar ze komen vast te zitten in de sneeuw. Een ouder echtpaar maakt zich ondertussen op voor een saaie avond, kerst wordt dit jaar niet gevierd. De avond krijgt echter een heel ander verloop als plotseling de deurbel gaat.

Met maar 50 pagina’s was het voor mij al snel duidelijk dat Kerstmis vier je thuis een boek is dat je heerlijk tussendoor kunt lezen. Als je Kerstmis aan het vieren bent en even aan het uitbuiken bent, of juist in de aanloop ernaartoe. Of wat dacht je van de periode na Kerstmis? Dat gevoel nog even fijn aanhouden. Kerstmis vier je thuis betreft drie korte verhalen. Ik ga er niet teveel over uitweiden, juist omdat de verhalen zo kort zijn en je (voor mijn gevoel) dan al het hele verhaal kent.

‘Kerstmis vier je thuis is een heerlijk boek voor tussendoor’

Voordat ik begon aan Kerstmis vier je thuis had ik, net zoals bij Van Chanel naar flanel, niet de achterflap gelezen dus ik wist niet waar het verhaal over ging. Het boek heeft me dan ook enorm weten te verrassen: Beishuizen heeft een fijne schrijfstijl die je continu in zijn greep houdt. Omdat het drie korte verhaal betreft wil je continu doorlezen tot je het boek uit hebt. Ik denk dat alledrie de verhalen gemakkelijk uitgewerkt hadden kunnen worden in uitgebreider verhaal, zo prettig is het geschreven. Na het lezen van de drie korte verhalen ben ik heel benieuwd geworden naar meer boeken van Tineke Beishuizen!

Leuk om te weten: het boek is alleen digitaal verschenen. Niet alleen als ebook, maar ook als luisterboek!

Kerstmis vier je thuis

Titel: Kerstmis vier je thuis