Adorable Bookclub,  Boeken,  Boekrecensies,  Thriller

Keer niet terug – Clare Donoghue

Keer niet terug

Laura, van de Adorable Bookclub, las het boek Keer niet terug, geschreven door Clare Donoghue. Benieuwd of deze thriller het lezen waard is? Je leest het in deze recensie.

In een bizarre moordzaak stuit brigadier Jane Bennett op iets wat een grafkist moet voorstellen. De kist bevat het lijk van een vermiste studente. Er worden twee verdachten verhoord, maar beiden ontkennen enige betrokkenheid. Wanneer enige tijd later opnieuw een dergelijke kist wordt aangetroffen, bevestigt een anonieme tip Jane’s vermoeden dat de twee zaken wel eens verband zouden kunnen houden. Gaandeweg wordt het brigadier Jane Bennett en inspecteur Mike Lockyer steeds duidelijker dat ze jagen op een berekende moordenaar die vastbesloten is zich door niets of niemand te laten stoppen.

Keer niet terug is een boek dat je bezig houdt van begin tot eind. Je denkt mee met brigadier Jane Bennett en wordt meegesleept in het verhaal. Dit gebeurt al vanaf het eerste hoofdstuk. Jane stuit op een graf, waarin de vermiste studente Maggie wordt gevonden. Dan wordt het eerste hoofdstuk ineens duidelijk, die wordt vanuit Maggie beschreven voordat ze sterft. Jane wordt samen met haar baas Mike Lockyer op de zaak gezet. De dader lijkt snel gevonden te zijn als er een anonieme tip binnenkomt, maar niets is wat het lijkt in het verhaal.

‘Keer niet terug heeft een enorm verrassende plottwist!’

Ondertussen wordt een gepensioneerde collega en tevens ook vriend van Jane en Mike vermist, Mark Leech. Jane probeert beide zaken te combineren, maar krijgt sterk het vermoeden dat de zaken verband hebben. Er komen twee verdachten in beeld, Terry Mort het ex vriendje van Maggie en Victor Lebowski, docent en huidig vriendje van Maggie. Beide zijn extreem geïnteresseerd in het concept angst en psychologie. Van Terry en Victor is bekend dat zij  zelfs experimenten wilde uitvoeren om allerlei theorieën te bewijzen. Maar dan gebeurt er iets wat beide zaken nog meer dimensie geeft. Er wordt nog een graf gevonden met een oude lijk erin. Destijds is Mark bezig geweest met een zelfde soort zaak waar Victor Lebowski een verdachte was maar weg is gekomen. Mark is hierdoor met pension gemoeten. Jane krijgt steeds meer een vermoeden, maar wordt dan op een dag uiterst verrast. Niets is wat het lijkt in het verhaal.

Wat een verrassende plottwist! Zelf als lezer ben je bezig om het verhaal te ontleden en daarmee ook de zaken op te lossen. Op een gegeven moment denk je te weten wie het is, maar dan gebeurt er zo iets verrassends dat je het niet had geweten. Dat vindt ik het leuke in dit verhaal. Het blijft spannend tot het einde. Clare Donoghue schrijft een spannend verhaal wat goed te volgen is en in een hele fijne schrijfstijl is geschreven. Zeker de moeite waard om te lezen.

Keer niet terug

Titel: Keer niet terug
Auteur: Clare Donoghue