Jij wordt nog eens mijn dood – Karen M. McManus

Jij wordt nog eens mijn dood is het nieuwste boek Karen M. McManus. De auteur is vooral bekend van haar boek ‘Een van ons liegt’. In Jij wordt nog eens mijn dood wordt er een mysterieuze moord gepleegd, waar drie vrienden bij betrokken raken…

Waar gaat Jij wordt nog eens mijn dood over?

Ivy, Mateo en Cal waren ooit dikke vrienden. Nu zitten ze alleen nog op dezelfde school en hebben ze alle drie een verschrikkelijke dag… Ivy verloor een studentenraadsverkiezing, Mateo probeert school met twee drukke banen te combineren en Cal heeft alweer een blauwtje gelopen. Dus wanneer ze elkaar op de campus tegenkomen, besluiten ze om samen te spijbelen. Ze gaan met zijn drieën de stad in, net zoals vroeger. Behalve dat ze elkaar nog amper wat te zeggen hebben, totdat ze een andere student zien spijbelen en hem volgen naar de plaats delict van zijn eigen moord. Hun dag verandert van saai in dodelijk. En het wordt nog erger als blijkt dat ze allemaal een connectie met de dode student hebben. En ze verbergen allemaal iets. Was hun toevallige hereniging misschien toch niet zo toevallig?

Ivy, Mateo en Cal hebben alle drie een rotdag. Wanneer ze op school aankomen, komen ze elkaar plots tegen op de parkeerplaats. Vroeger waren ze beste vrienden, maar eigenlijk spreken ze elkaar al jaren niet meer. Ze besluiten spontaan om een dagje te spijbelen om zo hun gedachten te verzetten. Maar wanneer ze in de stad rondhangen, zien ze een andere jongen van school lopen. Ze besluiten hem te volgen en komen terecht in een verlaten gebouw dat is omgetoverd tot kunstatelier. Maar wanneer ze dichterbij komen, lijkt er iets niet te kloppen. Ze komen aan op een plaats delict, waar zojuist een moord is gepleegd. Ze ontvluchten de plek, maar al snel volgt een opeenstapeling van raadselachtige momenten. En dan wordt een van hun opeens verdacht van de moord. Hoe komen ze hier nog uit?

‘Karen M. McManus zorgt ervoor dat Jij wordt nog eens mijn dood een echte pageturner is met een mysterieuze moord en verrassende plottwists’

Jij wordt nog eens mijn dood is het eerste boek dat ik las van Karen M. McManus. Ten eerste wil ik even zeggen dat ik de schrijfstijl van de auteur heel erg prettig vond. De hoofdstukken zijn vlot opgeschreven en je wordt direct in het verhaal gezogen omdat de belangrijkste gebeurtenis al aan het begin van het boek plaatsvindt. Wat ik erg leuk en verhelderend vond, is dat bijna het complete boek zich afspeelt op één dag, namelijk de dag van de moord en de uren die daarop volgen. Je kijkt mee met Ivy, Mateo en Cal en probeert samen met hun de mysterie te ontrafelen. Een paar keer dacht ik een vermoeden te hebben van de dader, maar telkens werd ik weer op het verkeerde spoor gezet. Daardoor kwam de ontknoping wel als een verrassing en dat vind ik altijd een pluspunt aan boeken met mysteries. In mijn ogen is Jij wordt nog eens mijn dood een perfecte young adult thriller die ik zeker kan aanraden.

Pluspunten:
+ Vlot geschreven
+ Spanningsopbouw