Boekrecensies,  Jeugd

Het protest (Theo Boone #4) - John Grisham Titel: Het protest (Theo Boone #4)
Auteur: John Grisham
Verschenen: Juni 2013
Pagina’s: 245
Uitgever: AW Bruna
Originele titel:The activist

Theo Boone mag dan pas dertien jaar oud zijn, hij heeft meer tijd doorgebracht in de rechtszaal dan waar ook. Na valselijk te zijn beschuldigd van vandalisme en diefstal is Theo blij dat hij zijn tanden kan zetten in een nieuwe zaak.

De inwoners van Strattenburg maken ruzie met elkaar over de geplande aanleg van een miljoenen dollars kostende snelweg rond de stad. De tegenstanders zijn bang voor ernstige milieuvervuiling en geluidsoverlast, de voorstanders zijn van mening dat de weg heel gunstig zal zijn voor de economie van het stadje.

Theo is fel tegen de aanleg van de weg en raakt betrokken bij de zaak. Maar wanneer hij te diep graaft naar de zin van sommige betrokkenen en hij ontdekt dat er een heel vuil spelletje gespeeld wordt, is hij niet voorbereid op de heftige reacties die dat veroorzaakt en de gevaren die hij loopt.

Mening over Het protest

Het protest is het vierde deel in de Theo Boone serie. Deze serie is een jeugdthriller van John Grisham. Theo is een 13 jarig jongetje dat een klein beetje geobsedeerd is door recht. Zijn beide ouders zijn advocaat en hij hangt na schooltijd vaak rond in het advocatenkantoor van zijn ouders. Hier heeft hij zelfs zijn eigen kantoortje. Veel mensen noemen hem de “kinderadvocaat”, want veel schoolgenootjes komen naar hem toe met problemen. Doordat Theo vaak verhalen oppikt en soms mee gaat naar de rechtbank weet hij op zo’n jonge leeftijd al erg veel over de wetten.
In dit boek zet Theo zijn zinnen op de snelweg die bij de stad wordt aangelegd. Hij zal en móet het voorkomen.

Het boek is een echt kinderboek. Voor een Young Adult is het boek nét iets te kinderlijk. Het is erg goed te lezen voor de jongere kinderen onder ons. In het boek wordt werkelijk alles uitgelegd. Bij elke wet wordt precies verteld wat het inhoudt en waar het voor staat. Erg handig dus om een beetje kennis te krijgen als jongere. Wat jammer is, is dat het boek pas erg laat op gang komt. In het begin was alles een beetje saai, alsof je kennis moest maken met Theo. Terwijl dit al het vierde deel is, en dit dus als het goed is allang is geweest. Na iets meer dan 100 pagina’s begon het boek spannend te worden en kwam het ook iets meer op gang. Vanaf dat moment begin je sneller te lezen. Tussendoor zijn er nog wat haperingen waardoor ik er weer iets moeilijker doorheen kwam. Dit had met name te maken omdat het toch wat kinderlijk geschreven was. Desondanks was het een goed boek om te lezen, zelfs ik heb er wat van geleerd. Wat het boek erg leuk maakt is dat het een actueel onderwerp bevat. Het gaat niet over zomaar iets, maar een onderwerp dat dagelijks speelt. Alleen dit onderwerp dringt bij veel mensen niet door. John Grisham weet het op een leuke manier over te brengen.

Dit is niet echt een boek om als volwassene te lezen, maar voor 11+ kinderen is het boek zeker goed te doen!

Klik hier voor alle recensies van de boeken van John Grisham.

Rating: 3/5