Ik zie jou – Clare Mackintosh

Vandaag verschijnt het boek Ik zie jou van Clare Mackintosh. De recensie van de literaire thriller Ik zie jou lees je hieronder!

Wanneer Zoë Walker, tijdens een treinrit naar haar werk, tot haar verbijstering een foto van zichzelf in de krant ziet in de rubriek met seksadvertenties, is ze vastbesloten uit te zoeken hoe die foto daar terecht is gekomen. Ze heeft geen andere aanwijzingen dan de korrelige foto, een website en een telefoonnummer. Haar familieleden wuiven het weg als iemand die misschien veel op haar lijkt. Maar dan verschijnt er een foto van een andere vrouw, een vrouw die net als Zoë elke dag die trein neemt. Wanneer deze vrouw vervolgens gewurgd wordt gevonden, beseft Zoë dat ze gevaar loopt. Maar van wie komt dat gevaar? Iemand die net als zij dagelijks die trein neemt? Iemand die precies weet wat haar routines zijn?

Ik zie jou begint een beetje stroef, maar zodra ik eenmaal in het verhaal zit, vlieg ik er doorheen. Het boek gaat over Zoë, die op een dag in de krant een foto van zichzelf ziet. In de rubriek met seksadvertenties. Die heeft ze daar niet zelf in gezet, maar wie dan wel? Het hele boek gaat eigenlijk over de zoektocht naar degene achter de website Findetheone. Je leest het verhaal van Zoë, maar ook van politieagente Kelly, die zich volledig vastklampt aan de zaak.

“Een spannende thriller tot het eind met een verbijsterende plottwist”

De hoofdstukken zijn kort en dat zorgt ervoor dat het een echte pageturner wordt. Hier en daar is het wat langdradig, maar als het einde nadert, wordt het pas echt spannend. De ontknoping had ik totaal niet aan zien komen, en dan praat ik vooral over de laatste twee bladzijden: de epiloog. Wat een enorme plottwist! Voor mij kwam het echt uit de lucht vallen en dat maakt dat het boek voor mij ineens in zijn ‘rating’ steeg. Het feit dat een schrijfster je zo kan verrassen, vind ik heel wat waard namelijk. Thrillers zijn vaak voorspelbaar. Ze proberen het meest voor de hand liggende te ontwijken, waardoor je als lezer al op zoek gaat naar wie het dan wel kan zijn. En vaak is het degene die het minst opvalt. Bij Ik zie jou ligt het totaal anders en vind ik het einde érg verrassend. Zo verrassend dat ik nadat ik de laatste pagina had omgeslagen, even bij moest komen. Mijn vriend zei doodleuk: wat doe jij nou weer? Ik zat blijkbaar verbijsterd op de bank naar de muur te staren, haha!

Ik verklap natuurlijk niks over het einde. Als je benieuwd geworden bent en je houdt van thrillers, kan ik je Ik zie jou absoluut aanraden. Hij ligt vanaf vandaag in de winkels!

ik zie jou

Titel: Ik zie jou