Ibiza land van liefde

Ibiza land van liefde – Mireille van Hout

In mijn vakantie las ik Ibiza land van liefde van Mireille van Hout. Aan de cover te zien een echt boek om op vakantie te lezen! Vandaag vertel ik in mijn recensie wat ik van het boek vond.

Waar gaat Ibiza land van liefde over?

Mireille van Hout schreef met Land van liefde een nostalgisch boek over het hippieleven op het paradijselijke eiland Ibiza. Anna en een paar vrienden stichten een hippiecommune op Ibiza waar ze leven in ultieme vrijheid. Op een dag vertrekken Anna en haar dochter echter halsoverkop van het eiland. Jaren later probeert haar inmiddels volwassen dochter te ontdekken wat destijds de reden was voor het plotselinge vertrek van Ibiza.

Ibiza land van liefde vertelt het verhaal van Anna en Sofia, twee vriendinnen die eind jaren ’60 met hun vriendjes naar Ibiza vertrekken. Ze storten zich in de vrije wereld van liefde, drugs en seks en leven als echte hippies. Op een gegeven moment wordt Sun Dance geboren. Ze groeit op in een hippiecultuur waar iedereen vreemdgaat, drugs gebruikt en goed gezorgd wordt er niet echt voor het kind. Halsoverkop verlaat Anna samen met haar dochter Sun Dance het eiland. Een mysterie waar niemand iets vanaf weet, behalve Anna. Ibiza land van liefde vertelt ook het verhaal van Sun Dance, inmiddels de volwassen Sue, die in Amsterdam woont. Ze heeft haar leven aardig op orde, totdat ze Ziggy tegen het lijf loopt, haar surrogaatbroer op Ibiza. Ze willen er achter komen wat er de dag voor hun snelle vertrek is gebeurd.

“Alles wat Van Hout omschrijft in Ibiza land van liefde, wordt helder geprojecteerd op je netvlies. Net een film!”

Eerst wist ik niet zo goed wat ik van het boek moest vinden. Het sfeertje was vrij vaag en hippieachtig, maar na een paar hoofdstukken zat ik helemaal in het boek en las ik het in één keer uit. Van Hout neemt je mee naar Ibiza in de jaren ’60 en dat is heel bijzonder. Het is niet allemaal even leuk wat daar toen gebeurde. Je merkt dat de schrijfster veel research heeft moeten doen voor het verhaal en dat maakt het boek erg gedegen, realistisch en bijzonder. Mijn complimenten! Alles wat ze omschrijft in het boek, wordt helder geprojecteerd op je netvlies. Het boek is zo verhalend geschreven dat het net een film is. Het boek zit goed in elkaar qua personen, maar ook qua spanning. Door de tijdsprongen en de wisselende verhaallijnen blijft het verhaal erg dynamisch en er wordt duidelijk naar een climax gewerkt.

Ibiza land van liefde is een heerlijk verhaal om te lezen om het zomergevoel nog even terug te halen, maar ook als je zin hebt in een diepgaande roman. Wat mij betreft een absolute aanrader!

ibiza land van liefdeTitel: Ibiza land van liefde
Auteur: Mireille van Hout