Ibiza de erfenis
Boeken,  Boekrecensies,  Thriller

Ibiza de erfenis – Kiki van Dijk

Tijdens mijn vakantie las ik het vervolg op Ibiza van Kiki van Dijk, namelijk Ibiza de Erfenis. Benieuwd wat ik van deze zomerse thriller vond? Je leest de recensie van Ibiza de Erfenis hier!

Dorien is een wereldberoemde fotograaf die de wereld rondvliegt voor opdrachten. Als ze in Nederland is, leidt ze een prettig leven met haar puberzoon Mick. Maar wanneer Mick voor een vakantie naar Ibiza wil, is Dorien direct tegen. Door tussenkomst van haar ex-man David laat ze hem met tegenzin gaan, maar als Mick meteen na aankomst verdwijnt weet Dorien dat het foute boel is.
Halsoverkop vliegt ze naar het eiland dat zij vijfendertig jaar eerder met haar moeder verliet. Daar wordt ze plotseling geconfronteerd met herinneringen aan een verleden dat ze nooit helemaal heeft afgesloten. Ze raakt verstrikt in een gevaarlijk spel waarbij niemand te vertrouwen is en Dorien en haar familie grote risico’s lopen. Zal ze op tijd doorzien wat er op het eiland speelt?

Ibiza de Erfenis is het vervolg op het boek Ibiza dat ik vorig jaar las. Ik was niet méga enthousiast over het boek, maar toch was ik dan wel weer nieuwsgierig naar het vervolg. Helemaal omdat er een beetje een mysterie heerst rondom Kiki van Dijk. Dit is namelijk een pseudoniem van een Nederlandse schrijver, maar niemand weet wie… De thema’s die in dit boek aan bod komen zijn corruptie, dementie en jaloezie, een interessante mix op het eerste oog.
Net als het vorige boek leest Ibiza de Erfenis vlot door en je hebt het boek in een mum van tijd uit. Het boek wordt bestempeld als thriller, maar ik zou het eerder een misdaadroman noemen. Spannend is het namelijk niet echt. Ook is het verhaal vrij oppervlakkig geschreven en zijn karakters weinig uitgediept. Het verhaal mist details die je het boek intrekken. Meestal heb ik een beeld van hoe personages eruit zien en hoe de plek waar het zich afspeelt eruit ziet, maar dat ontbrak bij het lezen van dit boek volledig. Jammer! Personages zijn moeilijk te doorgronden, waardoor je niet goed weet wie er nu wel en niet te vertrouwen is. Dat zorgt er wel voor dat er soms verwarring ontstaat in het verhaal, wat weer positief is, want er is natuurlijk een slechterik aanwezig in het boek.

Dit is geen boek van de bovenste plank, maar als je je verstand op nul wil zetten en tijdens de vakantie (of gewoon op de bank) een vlot leesbaar, niet al te ingewikkeld boek wil lezen, ben je bij dit boek aan het juiste adres.

ibiza de erfenis

Titel: Ibiza de Erfenis
Auteur: Kiki van Dijk