Het zusje van

Het zusje van – Carlie van Tongeren

Het zusje van, geschreven door Carlie van Tongeren, is het eerste boek in de Blossom Books shorties-reeks. Korte verhalen in een hardcover jasje. Ik las het boek onlangs en vertel je er meer over!

Waar gaat Het zusje van over?

Het zusje van gaat over Liv: een gewoon meisje op een gewone school, waar ze gewoon gelukkig is. Tot haar broer Alex in het ziekenhuis belandt door een auto-ongeluk. Niet alleen is Alex zwaargewond, het meisje dat hij aanreed heeft het niet overleefd. Zoë heette ze, en ze zat bij Liv op school.

Vanaf dat moment is Liv niet langer Liv, maar ‘het zusje van’. Van die dronken automobilist die de lieve, vrolijke Zoë heeft doodgereden. Ze wordt genegeerd, nagewezen en lastiggevallen. Alsof zij die avond achter het stuur zat. En dan heeft ze ook Alex nog: hij blijft haar broer, maar moet ze voor hem opkomen terwijl ze wat er met Zoë gebeurd is net zo erg vindt? En wie komt er eigenlijk voor haar op?

Na een flinke leesdip van zo’n twee maanden, kwam Het zusje van voor mij op een perfect moment binnen. Toen ik las over het concept van Blossom Book Shorties, was ik razendenthousiast en daardoor kon ik niet wachten om te lezen.

Gedurende een aantal weken volg je het leven van Liv. Liv haar broer Alex heeft een vreselijk ongeval veroorzaakt waarbij een klasgenoot om het leven is gekomen. Allereerst lees je wat er kort voor het ongeluk gebeurde en vervolgens word je meegesleurd in de hectiek van Liv haar leven. En jemig, wat een ingrijpend verhaal! De korte verhalen worden vooral vanuit Liv haar perspectief verteld en zo nu en dan is Alex aan de beurt.

Liv is ontzettend gericht op wat er met haar broer aan de hand is. Hij ligt in het ziekenhuis, in kunstmatige coma, en vecht voor zijn leven. Haar (vooral blije) emoties rondom haar broer deelt ze zo nu en dan op Instagram en dat wordt totaal verkeerd geïnterpreteerd door haar klasgenoten, wat ervoor zorgt dat haar schoolleven verandert in een regelrechte hel. Gedurende dit verhaal word je meegenomen in alles dat Liv meemaakt.

‘Met Het zusje van bewijst Carlie dat ze een geweldige auteur is’

Het is even geleden dat ik zo in de ban van een verhaal was. Het zusje van las ik in een ochtend uit. Het was een heerlijk verhaal waar ik mezelf in kon verliezen en me vooral in kon leven. Hoewel het een verhaal is met een heftig onderwerp, is het toch heel luchtig geschreven. Met Het zusje van bewijst Carlie dat ze een geweldige auteur is; van ieder boek dat door haar geschreven is, kan ik zo genieten. Ik hoop dat er nog veel meer boeken van haar verschijnen!

Lees hier alle recensies van de boeken van Carlie van Tongeren.

Het zusje van

Titel: Het zusje van