het was maar een mailtje
Boekrecensies

Het was maar één mailtje – Lonneke van Engelen

Het was maar één mailtje is het vervolg op Alleen een beetje verliefd misschien van Lonneke van Engelen. Een verhaal over affaires, verraad en liefde. Lees hier de recensie van Het was maar één mailtje van Lonneke van Engelen.

Waar gaat ‘Het was maar één mailtje’ over?

Het vervolg op ‘Alleen een beetje verliefd misschien…’! Lonneke verhuist met de kids naar Raf. De start van een gelukkig leven samen, dacht ze… In werkelijkheid begint de ellende nu pas echt…

In deel één van deze serie van Lonneke van Engelen maken we kennis met Lonneke, zichzelf. Moeder, echtgenote, minnares, leugenaar. Midden dertig, vijf jaar getrouwd, twee jonge kinderen, een goede baan. Alles goed voor elkaar, dacht ze. Totdat ze verliefd wordt op een collega. Vurige seks, ruzie, verraad, scheiding, rechtszaken, alles erop en eraan. Een heftig verhaal.

Na het lezen van Alleen een beetje verliefd misschien was ik getriggerd om het vervolg te lezen. Niet per se vanwege de goede schrijfstijl of mooi opgeschreven zinnen, maar puur om de inhoud van het verhaal. Lonneke van Engelen – wie het ook moge zijn, ze houdt haar identiteit verborgen – komt uit de omgeving van Breda en schrijft een waargebeurd verhaal. Je wordt meegesleept in de ellende van Lonneke. Waar het in het eerste deel spannend was omdat ze een affaire had en dolverliefd was, komt ze in Het was maar één mailtje in een diep, donker dal terecht. En dat snap ik helemaal. Alleen als lezer word je niet per se heel vrolijk van de ene na de andere ruzie en negatieve sfeer.

Toch blijf je doorlezen. Waarom? Omdat je wil weten hoe het afloopt én omdat je weet dat het een waargebeurd verhaal is. Gaat ze door met Raf? Ik vind het dapper dat Lonneke haar eerlijke verhaal op papier heeft gezet, maar het zijn meer flarden van een dagboek dan een diepgaand, goed verhaal. De potentie van het verhaal is er, maar ik zou liever zien dat het in een mooie vorm opgeschreven wordt en dat je wat meer de diepte in gaat. Het is nu meer een ‘en toen, en toen, en toen’ verhaal. Tom de Mol Productions en Interstellar Pictures hebben de filmrechten van de twee boeken gekocht, en dat snap ik wel. Er zit potentie in dit verhaal en ik denk dat het voor heel veel mensen voor herkenbaarheid zorgt. Of ik fan ben van de schrijfstijl van Lonneke? Nee. Of ik benieuwd ben naar het volgende boek? Ja, dat wel.

Pluspunten
+ Je wil weten hoe het afloopt
+ Eerlijk verhaal