Boeken,  Boekrecensies

Het Pandapunten Spaarsysteem – Rose Zandvliet

Een tijdje geleden kregen we een berichtje van Rose Zandvliet. Of we haar debuutroman wilden lezen. Toen ik het omslag las, wist ik meteen dat dit boek iets voor mij zou zijn. De hoofdpersoon van Het Pandapunten Spaarsysteem heet namelijk Teddy. Wat een toeval dat ik Tedje heet!

Waar gaat Het Pandapunten Spaarsysteem over?

Het Pandapunten Spaarsysteem gaat over Teddy en haar liefdesleven. Hoewel, mag je het bij gebrek aan liefde ook ‘liefdesleven’ noemen? De achtentwintigjarige Amsterdamse struikelt letterlijk en figuurlijk door het leven. Na een rits dramatische dates (en slechte seks) is ze er he-le-maal klaar mee en besluit ze te stoppen met mannen. Honderd procent. Geen seks. Eén jaar lang. Opzettelijk pandapunten sparen. Maar, dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Voordat we beginnen met de recensie van Het Pandapunten Spaarsysteem, is het handig dat je weet wat pandapunten zijn. Pandapunten zijn punten die je krijgt voor iedere maand waarin je geen seks had. Teddy, het hoofdpersonage in Het Pandapunten Spaarsysteem, is helemaal klaar met mannen en besluit 12 pandapunten te sparen. Een jaar lang geen seks dus. Panda’s hebben heel weinig seks, vandaar de naam.

Teddy is 28 woont in Amsterdam en we lezen over haar ellendige date-avonturen. En dat zorgt voor heel veel herkenbaarheid. Ik betrapte mezelf erop dat ik vaak zat te gniffelen tijdens het lezen. Dat is altijd een goed teken!  Ik herkende me niet alleen in de het hoofdpersonage qua naam (hi, Tedje, aangenaam!), maar ook in haar date-leven. En het feit dat een gedeelte van het boek zich in mijn woonplaats Breda afspeelt, hoe toevallig?

Rose Zandvliet gaf Het Pandapunten Spaarsysteem in eigen beheer uit. Echt respect en heel dapper dat je dit durft. Hierdoor merk je helaas wel dat het boek niet de aandacht heeft gehad die het normaal gesproken wel zou krijgen. En ik moet hier dan toch een kritische noot plaatsen, hoe jammer ik dat ook vind. Het boek wemelt van de spelfouten en dat vind ik persoonlijk echt niet kunnen. Het leidde af en zorgde ervoor dat ik minder plezier had in het lezen. Terwijl het verhaal wel echt potentie heeft. Verder ben ik ook niet zo gecharmeerd van een boek waarin het lijkt alsof je constant WhatsApp-gesprekken aan het lezen bent. Ongefilterd, te veel klinkers (waaaaauw, oooooh, eeeecht!), te veel hoofdletters (JA, NEE, OMG), vraagtekens en uitroeptekens.

Conclusie: dit boek heeft gewoon nog een beetje aandacht en eindredactie nodig. Want het verhaal is heel leuk en Rose snijdt ook moeilijke onderwerpen aan, waar ik nog niks over wil verklappen, anders spoil ik te veel!

het pandapunten spaarsysteem

Titel: Het Pandapunten Spaarsysteem
Auteur: Rose Zandvliet