Boeken,  Boekrecensies,  Young adult

Het ongelukproject – Julie Buxbaum

Een tijdje terug verscheen Het ongelukproject van Julie Buxbaum. Omdat ik zo’n fan was van een eerder boek van Julie Buxbaum (Vertel me drie dingen), wist ik zeker dat ik deze wilde lezen. En ik heb echt geen spijt!

David houdt van feiten, getallen en zijn notitieboekje. Zit al 622 dagen alleen tijdens de schoolpauze. Kit gaat voor het eerst weer naar school nadat haar vader is verongelukt. Sinds haar vaders dood, weet Kit niet meer hoe ze met haar vriendinnen moet praten. In de pauze gaat ze daarom naast David zitten in de hoop met rust gelaten te worden. Maar Davids vreemde directheid blijkt juist een verademing. Zo ontstaat een wonderlijke vriendschap. Als Kit en David samen ‘Het ongeluk project’ opstarten om meer te weten te komen over het auto-ongeluk van Kits vader, hebben ze geen idee wat dit teweeg brengt. Kan hun vriendschap de waarheid overleven?

David is een echte einzelgänger. Hij zit altijd alleen in de pauze en vermijdt het liefste alle omgangen met anderen. Om de middelbare school te overleven, heeft hij een notitieboekje bij zich. Hierin schrijft hij alles over iedereen op school op. Daar helpt zijn oudere zus bij, zodat hij weet wie hij wel en niet kan vertrouwen.

Kit is een populair meisje. Wanneer haar vader overlijdt bij een auto-ongeluk, is ze ongelukkiger dan ooit. Ze wil rust, ze wil niet praten met haar vriendinnen over koetjes en kalfjes, het liefst verdwijnt ze en ontloopt ze iedereen. Wanneer ze terugkomt na het ongeluk van haar vader, besluit ze om bij David te gaan zitten. En zo ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen de twee.

David en Kit besluiten samen ‘het ongelukproject’ op te zetten, om te achterhalen hoe de vader van Kit precies bij het auto-ongeluk om het leven is gekomen. David, die altijd alles telt om rustig te worden, leert voor het eerst in zijn leven hoe een vriendschap werkt. Hij begint steeds meer voor Kit te voelen. En ook Kit ziet in dat David veel meer is dan een stille jongen. Langzaamaan kruipt David uit zijn veilige omgeving en laat hij zich zien aan de rest van de wereld.

‘Het ongelukproject is een prachtig verhaal over vriendschap, verdriet en liefde’

Ik kan hier kort over zijn: ik houd van de boeken van Julie Buxbaum. Ze schrijft zo mooi, het pakt, heeft een boodschap, leert je dingen en het leest als een tierelier. Het ongelukproject is zo’n prachtig verhaal over vriendschap, verdriet en liefde, en dat alles is prachtig op papier neergezet. Ik vond David echt te schattig voor woorden, het is duidelijk dat hij niet goed weet hoe hij met mensen moet omgaan en achterin het boek blijkt ook waar dit vandaan komt. Kit is vanbinnen heel breekbaar en dat wordt ook zo mooi omschreven. Het gevoel waar zij mee stoeit, is heel goed overgebracht.

De personages hebben ieder zo’n sterke eigenschappen, dat je echt een beeld krijgt van het karakter en dat vind ik altijd heel prettig bij het lezen. Ik zat helemaal in het verhaal en was ook benieuwd hoe het zou aflopen. Toch is het boek niet helemaal voorspelbaar (oké, wel een klein beetje). Ik kan het ongelukproject zeker aanraden als je een easy read zoekt, met een mooi verhaal. Ook als je wat ouder bent, kun je dit boek prima lezen. Ik wil meer van Julie Buxbaum!

Het ongelukproject

Titel: Het ongelukproject
Auteur: Julie Buxbaum