Adorable Bookclub,  Boeken,  Boekrecensies,  Roman

Het huis op de klif – Felicity Hayes-McCoy

Het huis op de klif
Onlangs verscheen het boek Het huis op de klif, dat geschreven is door Felicity Hayes-McCoy. In deze recensie, geschreven door Saskia van de Adorable Bookclub, lees je of het boek het lezen waard is!

Waar gaat Het huis op de klif over?

Hanna Casey werkt in de bibliotheek van het Ierse kustdorp Finfarran. Op de dagen dat ze niet in de bibliotheek is, rijdt ze met de boekenbus langs de afgelegen boerderijen en huizen aan het eind van de wereld. Nu haar dochter Jazz de wereld verkent als stewardess en haar moeder Mary steeds eigenaardiger wordt, besluit Hanna dat het tijd wordt om haar eigen leven op de rit te krijgen.

Dan dreigt de bibliotheek te moeten sluiten omdat de gemeente moet bezuinigen – maar intussen wél geld heeft door een project waar de gemeenteraadsleden aan verdienen – en opeens worden Hanna en haar bibliotheek tegen wil en dank de spil van het conflict tussen dorpsbewoners en gemeente…

Het huis op de klif vertelt het verhaal van Hanna Casey en de mensen om haar heen. Het boek volgt namelijk niet alleen de hoofdpersoon, maar wisselt zo nu en dan ook tussen belangrijke andere personages. Een leuke toevoeging om zo ook meer te weten te komen over de anderen die voorbijkomen in Hanna’s leven, maar in het begin ook wat verwarrend om er goed in te komen.

Eenmaal op weg duurt het wel wat lang voordat de plottwist van de achterflap komt, maar blijft het verhaal wel boeien. Hanna is bibliothecaresse en hoewel ze niet heel blij is met haar werk, heeft ze wel een liefde voor alles wat met boeken te maken heeft en dit komt duidelijk naar voren door het hele boek. Hayes-McCoy heeft een schrijfstijl waarbij ze heel veel sfeer creëert, waarbij veel geuren, kleuren en emoties worden beschreven. Landschappen worden uitgebreid beschreven en hoewel het soms wat langdradig kan voelen, vond ik het met een setting in Ierland alles behalve vervelend.

‘Het huis op de klif is een interessant boek om te lezen’

Er komen door het boek heen allerlei verschillende thema’s naar voren die horen bij het leven van een volwassen vrouw, zonder dat het voelt alsof het teveel is. Het leven als gescheiden vrouw, het loslaten van volwassen kinderen, het maken van nieuwe vrienden op latere leeftijd, ervoor zorgen dat je je leven weer op de rit krijgt; er zit van alles in ‘Het huis op de klif’, maar voelt vooral als een natuurlijk leven van een vrouw in de 50. Ondanks dat ik zelf in de 20 ben, vond ik het een hele interessant boek om te lezen. Weinig minpunten, dus vandaar 4 van de 5 sterren voor Felicity Hayes-McCoy.

Het huis op de klif

Titel: Het huis op de klif
Auteur: Felicity Hayes-McCoy