Het beste van Adam Sharp

Het beste van Adam Sharp – Graeme Simsion

Graeme Simsion is bekend van Het Rosie Project. Een tijdje terug kwam hij met een nieuw boek, Het beste van Adam Sharp. Een verhaal dat totaal niet lijkt op zijn eerdere boeken. Valt dit boek tegen na het grote succes van Het Rosie Project?

Waar gaat Het beste van Adam Sharp over?

Na twintig jaar krijgt veertiger Adam Sharp, getrouwd en tevreden, uit het niets een bericht van zijn Eerste Echte Liefde. Samen hadden ze een fantastische tijd – hij speelde piano in een bar, zij zong – tot Adams tijd in Australië erop zat en hij terugkeerde naar Engeland. Overvallen door nostalgie en vragen – wat als hij wél had gekozen voor haar? – beantwoordt Adam het bericht. Is er een tweede leven voor zijn eerste liefde?

Adam is getrouwd, leidt een rustig leventje en doet eigenlijk niks bijzonders meer. Hij neemt een spannend avontuurtje uit zijn twintiger jaren mee in zijn achterhoofd, maar daar blijft het eigenlijk ook bij. Totdat hij, na twintig jaar, ineens weer een berichtje van zijn avontuurtje krijgt. Hoe moet hij hier mee om gaan?
Het beste van Adam Sharp lijkt op geen enkel stuk op het Rosie Project. Misschien maar goed ook, weg is dat vergelijkingsmateriaal dan ook direct. Het is even inkomen in het boek, de schrijfstijl van Graeme Simsion komt wat traag op gang en hij schrijft iets stijver dan je misschien gewend bent. Toch kan je dit geen negatief puntje noemen. Zijn schrijfstijl is dan ook weer opmerkelijk en al snel wen je aan zijn manier van schrijven. Graeme Simsion neemt je dan ook vrij snel mee in zijn verhaal en al snel sta je helemaal in het leven van Adam Sharp.

Het beste van Adam Sharp is verrassend’

Het verhaal is vooral verrassend. Op de helft van het boek had ik nog steeds geen flauw idee waar het hele verhaal nou eigenlijk naar toe zou gaan. Af en toe neemt Adam Sharp je even mee terug in de tijd, terug naar Australië en zijn avontuurtje. Deze stukjes zijn vermakelijk en erg leuk om te lezen. Je begrijpt steeds beter hoe hij denkt en misschien moedig je hem na een tijdje ook wel aan met bepaalde acties. Het allerleukste aan dit verhaal is toch wel dat Adam Sharp zo normaal is. Hij zou je buurman kunnen zijn, je vriend, je collega, iedereen. Adam is een doodnormale man en hij zou nooit ergens zijn opgevallen. En juist dat, maakt het boek zo speciaal. Graeme Simsion neemt je mee in het leven van een normale man en maakt het nog interessant ook. Een normaal onderwerp, met een normale hoofdpersoon, in een normale wereld, en jij kan dat boek lezen. Ik heb genoten van Adam en ik kan niet wachten op het volgende boek van Graeme Simsion.

Klik hier voor alle recensies van de boeken van Graeme Simsion.

Het beste van Adam SharpTitel: Het beste van Adam Sharp
Auteur: Graeme Simsion