Boekrecensies

Heks & Jager – Shelby Mahurin

Nikki van de Adorable Bookclub las Heks & Jager van Shelby Mahurin. Een boek met een prachtig omslag. Benieuwd wat ze van het boek vond? Lees hier de recensie van Heks & Jager.

Waar gaat Heks & Jager over?

Er is een lot dat erger is dan de brandstapel. Twee jaar geleden ontvluchtte Louise le Blanc haar heksenkring en vestigde zich in de stad Cesarine. Omdat niemand mag weten wie ze is, laat ze sindsdien alle magie achterwege en leeft ze van wat ze kan stelen. Want in Cesarine worden heksen als Lou opgejaagd. Ze worden gevreesd. En verbrand… Reid Diggory, een beëdigd heksenjager van de kerk, heeft altijd maar één principe gehad: gij zult geen heks in leven laten. Het is puur toeval dat zijn pad dat van Lou kruist, maar nadat Lou hem een gemene streek heeft geleverd, dwingt de kerk hen tot iets wat ze geen van beiden voor mogelijk hadden gehouden: ze moeten trouwen. Lou is doodsbang dat men erachter zal komen wie ze werkelijk is, en ondertussen heeft ze nóg een probleem: haar groeiende gevoelens voor Reid…

Toen ik Heks & Jager voorbij zag komen, trok de mysterieuze kaft en de tekst op de achterflap me erg aan. Ik had niet eerder boeken over heksen gelezen en ik was heel benieuwd naar dit verhaal.

Het eerste hoofdstuk begint gelijk met een belangrijke gebeurtenis waarbij veel verschillende personages en (Franse) termen, die ik niet meteen begreep, geïntroduceerd worden. Hierdoor raakte ik de draad al snel kwijt. Ik ben zelfs opnieuw begonnen met lezen omdat ik niet in het verhaal kwam. Het voelde alsof de auteur ervan uitging dat de lezer al wat voorkennis had, maar ik miste toch een soort inleiding.

Het verhaal speelt zich af in de Franse stad Cesarine, waar heksen door chausseurs (heksenjagers) op de brandstapel gegooid worden. Hoofdpersoon Lou is een heks, en om haar identiteit verborgen te houden leeft ze als dief en steelt ze een bijzondere ring. Dan wordt ze gedwongen te trouwen met chausseur Reid Diggory, die heksen niet als mensen ziet en als doel heeft ze te vermoorden. Hij is op zoek naar de dief van de ring en weet niet dat hij eigenlijk op zoek is naar de vrouw waarmee hij getrouwd is. Hoewel ze beiden niet blij zijn met het huwelijk, is Reid vastbesloten zijn echtgenote te beschermen. De bijdehante Lou heeft daar echter geen behoefte aan en maakt het hem erg lastig. Dit voelde een beetje ongeloofwaardig voor mij; Lou weet haar leven op het spel staat maar toch zit ze hem constant uit te dagen en brutaal te doen. Haar sarcastische opmerkingen zijn dan weer wel heel grappig.

‘Heks & Jager is een interessant boek over twee tegengestelde werelden’

Het boek bevat genoeg spanning en geweld (vooral door Lou, die als echte badass keihard terugvecht als ze wordt aangevallen) en ook romantiek, want Lou en Reid groeien naar elkaar toe. Hun relatie is wat het boek bijzonder maakt, want ze worden gedwongen begrip voor elkaar op te brengen. Een aantal plottwisten richting het einde maakten dit boek ook interessant. Hoewel ik gedurende het boek met best een aantal vraagtekens bleef zitten en vind dat het verhaal beter uitgewerkt kon worden, is het toch een interessant boek over twee tegengestelde werelden die samenkomen.

heks en jager

Titel: Heks & Jager
Auteur: Shelby Mahurin