Heartstream

Heartstream – Tom Pollock

Een boek waar een app in bestaat, die je werkelijk álles laat voelen. Say what? Dat moest ik lezen!

Waar gaat Heartstream over?

Amy is een ster. Ze heeft Heartstream gebruikt om haar gevoelens tijdens haar moeders ziekte te delen. Het is de meest echte, meest rauwe reality tv die er maar is. En het is er altijd, overal.

Als ze thuiskomt van haar moeders crematie, blijkt dat een onbekende vrouw heeft ingebroken in haar huis. Amy weet niet wie de vrouw is (een gestoorde fan misschien?), maar ze kan niet om haar heen: de vrouw draagt een bomvest en heeft het huis van onder tot boven behangen met explosieven – en ze heeft heel lang gewacht om met Amy te kunnen praten.

Amy staat op het punt te ervaren hoe gevaarlijk een allesverslindende obsessie kan zijn.

Een realityshow, maar dan online, als app. Eh, wat? Dat was het allereerste wat ik dacht bij het lezen van de achterflap. Heartstream is een app waarbij je plakkers op de achterkant van je hoofd moet plakken en je daardoor je gevoel kunt streamen. Andere mensen kunnen jou volgen en daarom exact jouw gevoel voelen. Het gevolg? Diehard streamers. Bizar? Ja! Eng? Ja, want hoe gek het nu ook klinkt, ik kan mij heel goed voorstellen dat iets zoals dit de toekomst is.
Amy is ontzettend bekend, doordat ze Heartstream gebruikt heeft ze duizenden, duizenden volgers. Tijdens haar moeders crematie besluit ze te gaan streamen (tot groot ongenoegen van haar broertje). Dat dit grote gevolgen heeft weet ze op dat moment nog niet. Nadat ze door een fixe ruzie als eerste thuiskomt, wacht een vreemde vrouw haar op.

Heartstream bestaat uit twee delen. Het ene deel lees je vanuit Amy, die gevangen wordt gehouden in haar huis. Het andere deel lees je vanuit Cat, een meisje dat hopeloos verliefd is op een popster. Alle twee de verhalen laten eigenlijk de gevaren van social media zien. Hoe sterk het kan zijn, maar ook hoe erg het uit de hand kan lopen. En vooral: hoe snel het is. Iets waar wij zelf natuurlijk ook al niet meer omheen kunnen. Tom Pollock laat (als je door de zinnen doorleest) zeker de plus- en minpunten van het online medium zien.

Ik had nog nooit een boek van Tom Pollock gelezen, ondanks dat hij veel geprezen is. Een kleine hoge verwachting had ik dan ook wel. En deze verwachting is zeker uitgekomen. Tom Pollock schrijft zó ontzettend fijn. Je wordt direct door het verhaal gepakt en met moeite kon ik hem wegleggen. Of het verhaal zelf mij echt heeft geraakt? Tot op zekere hoogte. Ik merk vooral dat het gewoonweg heel lastig is om een verhaal zoals dit te schrijven. Neemt niet weg dat Pollock een sterk verhaal heeft neergezet. Zeker een goed en spannend verhaal voor jongeren, en iedereen die gek is op young adult. Ik ben benieuwd geworden naar de rest van zijn boeken.

Heartstream

Titel: Heartstream
Auteur: Tom Pollock