Boekrecensies,  Thriller

Wat verborgen is Titel: Wat verborgen is
Auteur: Hjorth Rosenfeldt
Verschenen: maart 2011
Pagina’s: 474
Uitgever: Cargo
Originele titel: Det fördolda

Het lichaam van de zestienjarige Roger wordt gevonden in een moerassig gebied. Hij lijkt omgebracht met messteken, maar nader onderzoek toont aan dat de kogel die hem doodde is weggesneden. Het spoor leidt naar het elitaire Palmlöv College, een school die eigenlijk veel te duur was voor de jongen. Een oude vriend vraagt psycholoog Sebastian Bergman om hulp bij het onderzoek, maar Bergman heeft zelf al genoeg zorgen. Hij moet de erfenis van zijn moeder afwikkelen en stuit daarbij op brieven die hij nooit had mogen lezen.

Mening over Wat verborgen is

‘Wat verborgen is’ is het eerste deel van de Bergmankronieken, waarvan inmiddels al vier delen zijn verschenen. In het eerste deel van deze Zweedse thriller-reeks maken we kennis met Sebastian Bergman; een zeer excentrieke, egoïstische, eigenwijze en seksverslaafde man van middelbare leeftijd die een roerig leven achter de rug heeft. In het verleden heeft hij gewerkt als politiepsycholoog, maar sinds een aantal jaren is hij werkeloos en houdt hij zich vooral bezig met het veroveren van vrouwen. Gedurende de eerste hoofdstukken van het boek word je als lezer geconfronteerd met de weerzinwekkende dood van een ogenschijnlijk onschuldige jongeman door een nog onbekende dader (die in het boek steeds geheimzinnig ‘De man die geen moordenaar is’ wordt genoemd). Sporen van de dader zijn schaars en een motief lijkt geheel te ontbreken.

In de loop van het verhaal wordt steeds meer bewijsmateriaal verzameld en maak je kennis met andere karakters van het boek zoals de onfortuinlijke politieagent Thomas Haraldsson, de statige Torkel Höglund (hoofd van het Bureau Moordonderzoek van de Nationale Recherche), de ambitieuze Vanja Lithner en de uiterste gedreven en intelligente Ursula Andersson. Gezien het werkverleden van Bergman raakt ook hij betrokken bij het moordonderzoek en zo vloeien de, in het begin nog gescheiden, onderdelen van het boek samen tot een spannend en boeiend verhaal op zoek naar dader en motief.

Wat een verbluffend debuut van dit nieuwe duo in thriller-land. Reeds tal van auteurs gingen hen voor en de verwachting was dan ook dat dit een thriller zou worden waarvan er dertien in een dozijn gaan. Niets is minder waar, want Sebastian Bergman is een verrassend en vernieuwend personage dat zich prima staande weet te houden naast concurrenten als Joona Linna (Lars Kepler-reeks) en Mikael Blomkvist (Millennium-trilogie). Naast een erg goede schrijfstijl en een spannende opbouw van het boek, ligt de kracht van ‘Wat verborgen is’ vooral in het uitdiepen van de karakters. Van ieder (hoofd)personage ken je al vrij snel de achtergrond inclusief de positieve en negatieve eigenschappen. Dit maakt het voor de lezer extra aantrekkelijk om de ontwikkelingen van het boek te volgen, omdat je als het ware met ieder personage een persoonlijke band aangaat. Een tweede ijzersterk pluspunt aan het boek is het aantal plotwendingen dat naar voren komt. Steeds denk je het als lezer beter te weten dan de onderzoekers in het boek, maar nog vaker word je compleet verrast (evenals de hoofdpersonen zelf) door nieuw bewijsmateriaal. Hierdoor leef je mee met het onderzoek en lijkt het soms alsof je er middenin zit. Het enige nadeel van het boek was de samenvatting op de achterkant. Deze gaf mijns inziens al teveel informatie over het boek (lees: details die pas na 200 pagina’s aan het licht komen). Maar al met al is ‘Wat verborgen is’ dus een fantastisch debuut van het nieuwe thrillerduo Hjorth Rosenfeldt.