1917: de oorlogsfilm die je gezien moet hebben! [filmrecensie]

Film recensie: 1917

Je hebt er vast en zeker al iets over gehoord: de oorlogsfilm 1917. De film 1917 heeft afgelopen zaterdag bij de Producers Guild Awards de prijs voor beste film in de wacht gesleept. Eerder won de film al de prijs voor beste film tijdens de Golden Globes. Hoog tijd om deze film voorbij te laten komen op ons blog met een recensie.

Waar gaat 1917 over?

Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge Britse soldaten Schofield (George MacKay; bekend van Captain Fantastic) en Blake (Dean-Charles Chapman; van Game of Thrones) een op het eerste gezicht onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk terrein betreden en een boodschap afleveren waarmee zij een dodelijke aanval op honderden soldaten kunnen voorkomen – waaronder Blake zijn eigen broer.

1917 wordt nu al een van de beste films van 2020 genoemd. En dat vind ik terecht! Ik weet natuurlijk niet wat voor films er nog gaan komen, maar het is lang geleden dat ik zo’n goede film heb gezien. De film is geregisseerd door Sam Mendes (American Beauty, Skyfall) en hij werd geïnspireerd door de oorlogsverhalen van zijn opa. Het resultaat? Een uniek en meeslepend oorlogsdrama dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. De soldaten Schofield en Blake kunnen een dodelijke aanval op een verder gelegen bataljon soldaten (onder wie Blake’s broer) voorkomen. Maar daarvoor moeten ze wel razendsnel een boodschap afleveren én vijandelijk gebied betreden. Het is een klein verhaal, maar groots verbeeld.

Het meest bijzondere aan deze film is dat het lijkt alsof het een ‘single-shot’ film is. Alsof je naar één lange onafgebroken take kijkt. Tijdens het kijken denk je de hele tijd: hoe hebben ze dit in hemelsnaam gefilmd? In werkelijkheid bestaat de film uit meerdere takes, maar dat is eigenlijk niet te zien. Een gewaagde keuze, maar het pakt meer dan spectaculair uit.

‘1917 is een ontzettend bijzondere, indrukwekkende en meeslepende film’

Ook bijzonder: er spelen een aantal zeer bekende acteurs in deze film, zoals Benedict Cumberbatch en Colin Firth. Zij zijn echter maar kort te zien in 1917. Het acteerwerk van hoofdrolspelers MacKay en Chapman is fe-no-me-naal. De decors in de film zijn ontzettend indrukwekkend. De loopgraven en verlaten landschappen, gevuld met lijken en kadavers, afgebrande dorpjes. Alles is tot in detail uitgewerkt en dat maakt de film ontzettend geloofwaardig.

Ga deze film in de bioscoop zien, want dat heeft écht toegevoegde waarde. 9 februari worden de Oscars uitgereikt en 1917 is hier genomineerd voor beste film. Wat mij betreft mag deze film winnen!

Bekijk de trailer van 1917 hieronder.

1917 recensie